I and The Other, Inside and Outside

Sonologia 2019 Dossier (bilingual version)

Authors

  • Fernando Iazzetta Universidade de São Paulo
  • Davi Donato Universidade de São Paulo
  • Henrique Souza Lima Universidade de São Paulo
  • Valéria Bonafé Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v20i1.172305

Keywords:

Sonologia Dossier, Presentation

Abstract

Presentation text of the organizers of the Dossier Sonologia, coordinated by Prof. Dr. Fernando Iazzetta.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fernando Iazzetta, Universidade de São Paulo
    Fernando Iazzetta is a Brazilian composer and performer. He teaches music technology and electroacoustic composition at the University of São Paulo and is the director of NuSom – Research Centre on Sonology at the same university. His works have been presented in concerts and music festivals in Brazil and abroad. As a researcher he has been interested in the investigation of experimental forms of music and sound art. He also runs a record label and studio – the LAMI – at the University of São Paulo. He currently is a research fellow at CNPq, the Brazilian National Council of Scientific and Technological Development. Since 2010 he is the consultant for the Arts Committee at FAPESP – the São Paulo Research Foundation.
  • Davi Donato, Universidade de São Paulo

    Graduado em Música pela UNIRIO, tem mestrado em Música pela UFRJ e doutorado também em Música pela USP. Foi professor substituto na Escola de Música da UFRJ de tecnologia musical e sonologia. Foi professor da Universidade Anhembi Morumbi nos cursos de Produção de Música Eletrônica, Produção Musical, Cinema e Produção Multimídia. Participou do NuSom - Núcleo de Pesquisas em Sonologia da USP e atuou na rede Sonora. Em 2019 participou da organização do Sonologia 2019 – I/O.

  • Henrique Souza Lima, Universidade de São Paulo

    PhD in Music from the University of São Paulo. Holds a Master degree in Philosophy (Aesthetics and Philosophy of Art) and an Undergraduate degre in Music from the Federal University of Ouro Preto. Author of music, sound art and participatory art works carried out in various media. Studies aurality as a variable immaterial good in relation to material assemblages and specific virtual conditions. Proponent of the "listening design" as a critical and poetic category. Currently researching sound and listening through ecological, postcolonial, post-human and flow-oriented frameworks.

  • Valéria Bonafé, Universidade de São Paulo

    Compositora, pesquisadora e professora. Realizou sua formação acadêmica na Universidade de São Paulo e na Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kuns Stuttgart. Seus trabalhos artísticos têm sido regularmente apresentados em concertos e festivais no Brasil e em diversos países. Como pesquisadora, atua principalmente nas áreas de composição musical, análise musical, estudos do som e feminismos. Seus trabalhos mais recentes lidam com assuntos como sonoridade e imagem sonora, memória e afeto, oralidade e escuta, poética sonora, autobiografia sonora e cartografia sonora. Foi professora na EMESP - Escola de Música do Estado de São Paulo de 2016-2019. É co-fundadora da rede Sonora: músicas e feminismos e integrante do Laura - Lugar de Pesquisas em Auralidade. Desde 2017 desenvolve o projeto de pesquisa “Escuta de si: Poéticas Sonoras e Feminismos” em parceria com a artista e pesquisadora Lílian Campesato. Atualmente realiza uma pesquisa-criação de pós-doutorado junto ao NuSom - Núcleo de Pesquisas em Sonologia da Universidade de São Paulo.

References

ALONSO-MINUTTI, Ana R.; HERRERA, Eduardo; MADRID, Alejandro (ed.). Experimentalisms in Practice: Music Perspectives from Latin America. New York: Oxford University Press, 2018.

CHAVES, Rui; IAZZETTA, Fernando (ed.). Making it Heard: A History of Brazilian Sound Art. New York: Bloomsbury, 2019.

IAZZETTA, Fernando. Estudos do Som: um campo em formação. Revista do Centro de Pesquisa e Formação - SESC, n. 1, 2015a, p. 141-160.

IAZZETTA, Fernando. Processos Musicais. Entre a experimentação e a criação. Resonancias: Revista de Investigacion Musical, 19, n. 13, 2015b, p. 141-146.

Published

2020-07-11

How to Cite

I and The Other, Inside and Outside: Sonologia 2019 Dossier (bilingual version). (2020). Revista Música, 20(1), 277-294. https://doi.org/10.11606/rm.v20i1.172305