Creativity And Experimentation in Performance And Performative Teaching During Pandemic Times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v20i2.179790

Keywords:

Performative experimatation, Instrumentalists, Singers, Performance professors, Creativity

Abstract

The text reports part of the impacts occurred in the musical practices carried out by performance professionals and teachers after the establishment of COVID 19 in the planet, a fact that imposed to their professionals the use of virtual supports so that these actions were not paralyzed. The losses and benefits conquered in this pandemic were analyzed by means of the use of virtual practices in the performative environment as a whole. It was also analyzed to what extent this technology can impact the performance in our future. In the text, some testimonies were further introduced by professionals linked to carrying out musical events and participation in several musical practices, as well as testimonies by instrument and singing professors who had to make use of the technology in order to present their lessons. The texts by the Quantic physicist Amit Goswami and by the composer Marcos Câmara de Castro, among others, served as theoretical foundation. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sonia Regina Albano de Lima, Universidade Estadual Paulista. Instituto de Artes/ Saber Musical

    Sonia R. Albano de Lima tem doutorado em Comunicação e Semiótica- Artes (PUC-SP); pós-doutorado em música pelo IA-UNESP, pós-graduação lato sensu em práticas instrumentais e música de câmara (FMCG); especialização em interpretação musical e música de câmara com o Prof. Walter Bianchi (FMCG); bacharelado em instrumento - piano (FMCG); bacharelado em direito (USP); licenciatura curta em educação musical e habilitação para o ensino de piano (Instituto Musical de São Paulo). Estudou piano e música de câmara regularmente com os professores Martin Braunwieser, Sonia Muniz, Roberto Sabbag e Walter Bianchi. Foi professora de piano e música de câmara, diretora e coordenadora artística e pedagógica da Escola Municipal de Música e da Faculdade de Música Carlos Gomes. Atua no Programa de Mestrado e Doutorado do IA-UNESP desde 2005. É segunda líder de pesquisa do Grupo de Pesquisa em Educação Musical do IA-UNESP (G_PEM-UNESP). Foi presidente da ANPPOM no período de 2015 a 2019. Autora e organizadora de livros, coletâneas e textos de revistas científicas voltados para a interdisciplinaridade, performance e educação musical.

References

ALBANO DE LIMA, Flavia. Depoimento, enviado em 08 de outubro de 2020.

CÂMARA DE CASTRO, Marcos. Além da partitura: ou elementos para uma musicologia da performance. In. ALBANO DE LIMA (org.) Performance sob uma perspectiva pluralista. Aguardando publicação. São Paulo: Musa Editora, 2020.

FRESCA, Camila. Brasil Musical, Lições da pandemia. Revista Concerto, outubro de 2020, p. 8.

GOSWAMI, Amit. Criatividade para o século XXI: Uma visão quântica para a expansão do potencial criativo. São Paulo, Aleph, 2012.

MAIORINO, A. V.; COLABARDINI, J. C. M.; GABRIEL, F. O Festival Internacional de Música em Casa: tecnologias, aprendizagens e práticas musicais em tempos de COVID-19. No prelo, 2020.

MOJOLA, Celso. A gravação e a performance ao vivo. Texto inédito, elaborado em dezembro de 1999.

RISARTO, Maria Elisa. Depoimento, enviado em 23 de outubro de 2020.

SILVA, Valdemir da. Depoimento, enviado em 22 de outubro de 2020.

TUDISSAKI, Shirlei Escobar. Depoimento, enviado em 21 de outubro de 2020.

YOSHIURA, Eunice Vaz, YÁZIGI, Eduardo e SPINELLI, João J. O porquê e como de um congresso de criatividade no Brasil. In: YOSHIURA, Eunice Vaz, YÁZIGI, Eduardo e SPINELLI, João J, YÁZIGI, Latife (organizadores). Criatividade – Uma busca interdisciplinar. São Paulo: UNESP, 1999.

Published

2020-12-20

How to Cite

Creativity And Experimentation in Performance And Performative Teaching During Pandemic Times. (2020). Revista Música, 20(2), 313-336. https://doi.org/10.11606/rm.v20i2.179790