Orquestra Popular de Câmara’s “Inverted Babel”: aesthetic project and creative process in Brazilian Popular Instrumental Music

Authors

  • Paula de Queiroz Carvalho Zimbres Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.206593

Keywords:

Brazilian Instrumental Popular Music, Musical Nationalism, Aesthetics of Sonority, Tonal x Modal

Abstract

Orquestra Popular de Câmara [Popular Chamber Orchestra] was an ensemble created in São Paulo in 1997, by initiative of pianist Benjamim Taubkin, aiming at promoting a confluence of musicalities, conjoining the “regional” and the “cosmopolitan”, the “traditional” and the “modern”, the “rural” and the “urban” – in sum, bridging the polarities around which discourses on identity in Brazilian music tend to revolve. Viewing such polarities not as fixed categories but rather as modulations of traits placed on a continuum, this article intends to identify, through an analysis of the phonogram “Suíte pra pular da cama (e ver o Brasil)” (1998), how the aesthetic project of a “Babelic” integration of musicalities finds concrete expression in the Orquestra’s music, and which procedures and sonorities are used, here, to evoke these different “worlds”. Drawing on the concepts of Didier Guigue’s “aesthetics of sonority” as applied to popular music by Sérgio Molina, we describe the structure of the “Suíte…” as a juxtaposition of “state-moments” – harmonically static sections driven by improvised interaction – and “process-moments” – predetermined sections, with defined themes and harmonic development – in which “tonal” modernity is interwoven with “modal” tradition, according to the distinction proposed by José Miguel Wisnik.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Mário de. Ensaio sobre a música brasileira. Flávia Camargo Toni (org.). São Paulo: Edusp, 2020a.

ANDRADE, Mário de. O turista aprendiz. Belo Horizonte: Garnier, 2020b.

ARAÚJO, Fabiano. “Remarques sur l’expérience esthétique interactionnelle chez Miles Davis en 1969: le projet de ‘Bitches Brew’ et les concerts avec le 3e Quintette”. Epistrophy - Jazz et Modernité / Jazz and Modernity. 01, 2015. Disponível em: <https://epistrophy.citizenjazz.com/remarques-sur-l-experience.html> Acesso em 24 set. 2021.

BAILY, John. John Blacking and the ‘Human/Musical Instrument Interface’: two plucked lutes from Afghanistan. In S. Reily (org.). The Musical Human: rethinking John Blacking’s Ethnomusicology in the Twenty-First Century pp. 107-23. Aldershot: Ashgate, 2006.

BLUM, Stephen. “Recognizing Improvisation”. In: NETTL, Bruno; RUSSEL, Melinda (eds.). In The Course of Performance: Studies in the world of musical improvisation. Chicago: University of Chicago Press, 1998.

CANDIDO, Antonio. “Literatura e subdesenvolvimento”. In: A educação pela noite & outros ensaios. São Paulo: Ática, 1989.

CARVALHO, José Jorge de. “‘Espetacularização’ e ‘canibalização’ das culturas populares na América Latina”. Revista ANTHROPOLÓGICAS, ano 14, vol.21 (1): 39-76, 2010.

CASA DE CULTURA DO PARQUE. Visita a Benjamin Taubkin. YouTube, 14 mar. 2021. 1 vídeo (29min02s). Disponível em: <https://youtu.be/qnjUKrfnJT4>. Acesso em: 2 fev. 2022.

CAVALCANTI, Maria Laura. “Cultura e saber do povo: uma perspectiva antropológica”. Revista Tempo Brasileiro: Patrimônio Imaterial. Org. Londres, Cecília. Out-Dez, n. 147. pp. 69-78. Rio de Janeiro: Ed. Tempo Brasileiro, 2001.

CIRINO, Giovanni. Narrativas musicais: Performance e experiência na música popular instrumental brasileira. São Paulo: Annablume/FAPESP, 2009.

FELD, Steven. “‘Flow Like a Waterfall’: The Metaphors of Kaluli Music Theory.” Yearbook for Traditional Music, 13: 22-47, 1981.

FELD, Steven. “Communication, Music and Speech About Music”. Yearbook for Traditional Music, 16: 1-18, 1984.

GUIGUE, Didier. Estética da sonoridade: A herança de Debussy na música para piano do século XX. São Paulo: Perspectiva, 2011.

MASSEY, Doreen. For Space. London: SAGE Publications, 2005.

MATOS, Amanda Pedrosa de. “‘Abrir as janelas e deixar o Brasil entrar’: o regional e o universal nos álbuns Orquestra popular de câmara e Danças, jogos e canções.”. Música Popular em Revista, Campinas, v. 7, n. 1, 2020.

MMTV. Teaser: O piano que conversa. YouTube, 18 jul. 2017a. 1 vídeo (4min38s). Disponível em: <https://youtu.be/RHPSBBC3UU8>. Acesso em: 2 fev. 2022.

MMTV. Algumas palavras de “O piano que conversa”, com Ari Colares e Ricardo Herz. YouTube, 18 jul. 2017b. 1 vídeo (2min45s). Disponível em: < https://youtu.be/nQ4bwshrWYY>. Acesso em: 2 fev. 2022.

MOLINA, Sérgio. Música de montagem: A composição de música popular no pós-1967. São Paulo: É Realizações, 2017.

MONSON, Ingrid. Saying Something: Jazz Improvisation and Interaction. Chicago: University of Chicago Press, 1996.

NETTL, Bruno. Theory and method in ethnomusicology. New York: Schirmer/Macmillan, 1964.

NEVES, José Maria. Música contemporânea brasileira. 2ª edição revista e ampliada por Salomea Gandelman. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2008.

NÚCLEO CONTEMPORÂNEO. Orquestra Popular de Câmara, c2015a. Disponível em: <http://www.nucleocontemporaneo.com.br/produto/orquestra-popular-de-camara/>. Acesso em: 22 nov. 2022.

NÚCLEO CONTEMPORÂNEO. Danças, jogos e canções – Orquestra Popular de Câmara, c2015b. Disponível em: <http://www.nucleocontemporaneo.com.br/produto/dancas-jogos-e-cancoes/>. Acesso em: 22 nov. 2022.

ORQUESTRA Popular de Câmara. Orquestra Popular de Câmara. São Paulo: Núcleo Contemporâneo, 1998. CD.

PIANO que conversa, O. Direção: Marcelo Machado. Brasil: Núcleo Contemporâneo/MMTV, 2017. DVD.

PINTO, Tiago. “Som e música: questões de uma antropologia sonora”. Revista de Antropologia, São Paulo (USP), v. 44 n. 1, 2001.

SEVCENKO, Nicolau. Orfeu extático na metrópole: São Paulo, sociedade e cultura nos frementes anos 20. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

STOCKHAUSEN, Karlheinz; MACONIE, Robin. Sobre a música: Palestras e entrevistas compiladas por Robin Maconie. São Paulo: Madras, 2009.

TAUBKIN, Benjamim. Viver de música: diálogos com artistas brasileiros. São Paulo: Bei Comunicação, 2011.

TOUMA, Habib Hassan. “The Maqam Phenomenon: An Improvisation Technique in the Music of the Middle East”. Ethnomusicology, Vol. 15, No. 1, pp. 38-48. Jan. 1971. Disponível em: < http://www.jstor.com/stable/850386>. Acesso em: 9 nov. 2022.

TRAVASSOS, Elizabeth. Modernismo e música brasileira. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

TURINO, Thomas. Music as Social Life: The Politics of Participation. Chicago: The University of Chicago Press, 2008.

UM CAFÉ LÁ EM CASA. “O gesto na música coreana” com Benjamim Taubkin: Pequenas histórias. YouTube, 3 mar. 2020. 1 vídeo (3min23s). Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=UjQxJaY2TTg>. Acesso em: 7 nov. 2022.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. “A Antropologia Perspectivista e o método da equivocação controlada”. Tradução de Marcelo Giacomazzi Camargo e Rodrigo Amaro. Aceno – Revista de Antropologia do Centro-Oeste, 5 (10): 247-264, agosto a dezembro de 2018.

WISNIK, José Miguel. O Coro dos Contrários: a música em torno da semana de 22. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1977.

WISNIK, José Miguel. O som e o sentido: Uma outra história das músicas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

WISNIK, José Miguel. “A república musical modernista”. In: Modernismos 1922-2022, Gênese Andrade (org.). São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

Published

2023-09-01

How to Cite

Orquestra Popular de Câmara’s “Inverted Babel”: aesthetic project and creative process in Brazilian Popular Instrumental Music. (2023). Revista Música, 23(1), 371-397. https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.206593