Theory Applied to the Guitar, by Othon da Rocha Neves: a comparative analysis
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.211300Keywords:
Othon da Rocha Neves, guitar methods, guitar didacticsAbstract
This work presents the unpublished Theory Applied to the Guitar and Volumes 3 and 4 of Spanish Guitar published by Vitale in 1966, written by Othon da Rocha Neves (1924 – 1991), a composer, arranger and guitar teacher who works in the southern part of the State of Minas Gerais, who played an important role in national guitar didactics. We intend to realize a comparative analysis of the first work, along with other treatises that might have influenced Neves. These are Op. 59, by Matteo Carcassi (1792 - 1853), the Modern School of the Guitar Vol. 1, by Isaias Savio (1900 - 1977) and the Initiation to the Guitar, by Henrique Pinto (1941 - 2010). We also identified Ferdinando Carulli (1770 - 1841) and Emilio Pujol (1886 - 1980) as possible pedagogical influencers. This object of this investigation is to identify and characterize Neves' methodological and pedagogical approach as well as describing changes in his theoretical framework regarding his previous publications.
Downloads
References
ANTUNES, Gilson. Henrique Pinto. Disponível em: <https://www.violaobrasileiro.com/dicionario/visualizar/henrique-pinto>. Acesso em: 08 jul 2019.
APEL, Willi. The Harvard dictionary of music. Harvard University Press, 2003, p. 31.
BARTOLONI, Giacomo. O violão na cidade de São Paulo no período de 1900 a 1950. 1995. 222 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 1995. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/99650>. Acesso em: 11 jul 2019.
CANILHA, Cauã Borges. Uma análise mecânica sobre os 25 Etudes Mélodiques et Progressives Op.60 para violão, de Matteo Carcassi. 2017. 233 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27158/tde-31102017-145029/pt-br.php>. Acesso em: 10 jul 2019.
CARCASSI, Matteo. Methodo completo de Violão Opus 59. Tradução Raphael Coelho Machado. Mayence: B. Schott’s Soehne. 1850.
CARDOSO, João Henrique Côrrea. A Técnica violonística: um estudo das convergências e divergências nos métodos de ensino no decorrer da história do violão.2015. 157f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2015. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/4769>. Acesso em: 09 jul 2019.
CARLEVARO, Abel. Escuela de la Guitarra. Buenos Aires: Barry editorial, 1979.
CARLEVARO, Abel. Serie didactica para guitarra: cuaderno nº 1. Buenos Aires: Barry Editorial, 1966.
CARLEVARO, Abel. Serie didactica para guitarra: cuaderno nº 2. Buenos Aires: Barry Editorial, 1967.
CARLEVARO, Abel. Serie didactica para guitarra: cuaderno nº 3. Buenos Aires: Barry Editorial, 1969.
CARLEVARO, Abel. Serie didactica para guitarra: cuaderno nº 4. Buenos Aires: Barry Editorial, 1974.
CARULLI, Ferdinando; TERZI, Benvenuto. Metodo completo per chitarra vol. III. Riveduto e completato da Benvenuto Terzi, etc. Milão: G. Ricordi & c, 1955.
DICIONÁRIO CRAVO ALBIN DA MÚSICA POPULAR BRASILEIRA. Mário Mascarenhas. Disponível em: <http://dicionariompb.com.br/mario-mascarenhas>. Acesso em: 09 jul 2019.
MOTA, Bethania Maria de Araújo. Retrospectiva histórica do Conservatório Estadual de Música “Haidée França Americano”. Juiz de Fora: FUNALFA, 2006. p. 91.
NEVES, Othon da Rocha. Capricho (Estudo Sobre Quiálteras). São Paulo – Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1985. Partitura. Violão. 2 p.
NEVES, Othon da Rocha. Festa junina: suíte brasileira (1. Marchinha. 2. Rancheira. 3. Polca. 4. Seresta. 5. Chorinho). São Paulo – Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1985. Partitura. Violão. 4 p.
NEVES, Othon da Rocha. Método para violão: guitarra espanhola. Volume 3. 6. ed. São Paulo, Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1966.
NEVES, Othon da Rocha. Método para violão: guitarra espanhola. Volume 4. São Paulo, Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1966.
NEVES, Othon da Rocha. Peças fáceis para o violão. 1ª ed. São Paulo – Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1967.
NEVES, Othon da Rocha. Peças fáceis para o violão. Volume 2. 1ª ed. São Paulo – Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1967.
NEVES, Othon da Rocha. Sonatina (1. Allegretto. 2. Adágio. 3. Allegro). São Paulo – Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1985. Partitura. Violão. 2 p.
NEVES, Othon da Rocha. Teoria Aplicada ao Violão. Juiz de Fora: não publicado, 1990.
OPHEE, Matanya. A Brief History of Spanish Guitar Methods. Tradução Nicolas de Souza Barros. Conferencia leída el Festival Internacional de Guitarra de Cuernavaca, 1998.
OROSCO, Maurício Tadeu dos Santos. O compositor Isaias Savio e sua obra para violão. 2001. 273f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001. Disponível em: <https://www.violaobrasileiro.com.br/files/uploads/texts/text_17/biblioteca_advb_arquivo_17.pdf>. Acesso em: 07 jul 2019.
PINTO, Henrique. Iniciação ao violão: princípios básicos e elementares para principiantes. São Paulo: Ricordi brasileira, 1978.
PUJOL, Emilio. Escuela razonada de la guitarra: libro primero. Argentina: Ricordi Americana, 1956.
SAVIO, Isaias. Escola moderna do violão: técnica do mecanismo. São Paulo: Ricordi brasileira, 1962.
SOARES, Oswaldo. A escola de Tárrega: método completo de violão. São Paulo, Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1962.
SUETHOLZ, Robert John. A pedagogia do violoncelo e aspectos de técnicas de reeducação corporal. 2011. 142f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2011. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27157/tde-06062011-125105/pt-br.php>. Acesso em: 07 jul 2019.
TIRADO, Marta. Francisco Tárrega: un guitarrista imprescindible. Ribalta. Quaderns d'aplicació didàctica i investigació, Castelló de la Plana, n. 16, 2009, p. 23-35. Disponível em: <http://www.laguitarra-blog.com/wp-content/uploads/2011/09/tarrega-biografia.pdf>. Acesso em: 16 jul 2009.
WOLFF, Daniel. O violão clássico em Porto Alegre. Brasiliana, Rio de Janeiro, v. 28, 2008, p. 18-25. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/86625/000709728.pdf?sequence=1>. Acesso em: 07 jul 2019.
ZARANTONELI, Frederico Cunha Grunewald. O Legado de Othon da Rocha Neves à pedagogia do violão na zona da mata mineira: antologia de obras e biografia. Juiz de Fora: [s. n.], 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Frederico Cunha Grünewald Zarantoneli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).