Construction processes of the website XXX

Authors

  • Débora Rodrigues Rangel Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
  • Eduardo Lackschevitz Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.212258

Keywords:

Choir rehearsal, Juvenile detention, Music education

Abstract

This article describes the research and construction processes of the website  XXX, based on the Design Science Research methodology. The project supports music educators and choral conductors. It features several narratives and case studies based on the researcher's experience leading youth choral singing classes in juvenile detention centers. The stories address behavioral, social, and institutional issues related to choral singing. The user has free access to eight cases through different multimedia materials and can interact with the researcher through social networks, sharing their own experiences and discussing the cases with other professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAHAMS, Frank. & HEAD, Paul. Case studies in music education. Chicago: GIA Publications Inc., 1998.

ANDRADE, Débora; GABORIM-MOREIRA, Ana Lúcia (org.). Canto Coral Infantojuvenil: reflexões e ações. [Livro eletrônico]. São João Del-Rei: Mosaico Produções Gráficas e Editora Ltda, 2020.

BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul. 1990.

BRITTO, Teca de Alencar. Koellreutter Educador: o humano como objetivo da educação musical. 2. ed. São Paulo: Peirópolis, 2011.

SABIONI, Cibele. Coro do Zero. Disponível em: https://www.corodozero.com/inicio Acesso em 23 dez. 2022

CHEVITARESE, Maria José de Souza. O Canto Coral como Agente de Transformação Sociocultural nas Comunidades do Cantagalo e Pavão-Pavão: educação para liberdade e autonomia. 270 f. Tese (Doutorado em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social) - Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

COSTA, Cláudia Regina Brandão Sampaio Fernandes da et al. Música e transformação no contexto da medida socioeducativa de internação. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 31, n. 4, pp. 840-855. Fev, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-98932011000400013

COSTA, Patricia Soares Santos. Características do repertório para coro juvenil: verificação de especificidades. 243 f. Tese (Doutorado em Música) - Programa de Pós-Graduação em Música, Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

COSTA, Patricia Soares Santos. Coro Juvenil: por uma abordagem diferenciada. 129 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Faculdade de Música, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

DRESCH, Aline; LACERDA, Daniel Pacheco; ANTUNES JÚNIOR, José Antonio Valle. Design Science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. [Livro eletrônico]. Porto Alegre: Bookman, 2015.

FERNANDES, José Fortunato. Educação musical de adolescentes em cumprimento de medida socioeducativa através do canto coral. 285 f. Tese (Doutorado em Música) - Curso de Música, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.

FRANCHINI, Rogéria Tatiane Soares. O Regente como educador musical: saberes para a prática do canto coral com adolescentes. 143 f. Dissertação (Mestrado em música) - Curso de Pós-Graduação em Música, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. [Livro eletrônico]. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. [Livro eletrônico]. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GONÇALVES, A. de O.; SCHUMACHER, J. A aprendizagem através do Funk nas medidas socioeducativas: Relato de experiência realizada no Centro de Atendimento Socioeducativo (CASE) Santa Maria/RS. RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v. 5, n. 4, mai 2019. Disponível em: https://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/1258.

GREEN, Lucy. Pesquisa em Sociologia da Educação Musical. In: V ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL EM LONDRINA, 5., 1996, Londrina: Abem, p. 25-35.

LECK, Henry; JORDAN, Flossie. Criando arte através da excelência do Canto Coral. Tradução de Aderbal Soares. São Paulo: Pró Coral, 2020.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3. ed. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: 34, 2010.

MCCARTHY, Bernice. 4MAT 4Learning. 2022. Disponível em: https://4mat4learning.com.au/what-is-4mat/. Acesso em: 25 mar. 2023.

UM NOVO OLHAR: arte e capacitação de professores e regentes para a inclusão. Disponível em: https://umnovoolhar.art.br/. Acesso em 27/11/2022.

PAZIANI, Juliana Damaris de Santana. Repertório para coro Infanto-juvenil nos grupos corais do Projeto Guri. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 21., 2013, João Pessoa. Anais do 21º Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical. João Pessoa: Editora da UFPB, 2013. 2215 - 2224.

SCHAFER, Murray. O Ouvido Pensante. Tradução de Marisa Trench de O. Fonterrada, Magda R. Gomes da Silva, Maria Lúcia Pascoal. 2. ed. São Paulo: UNESP, 2011.

SONGSTER. Disponível em: https://songster.com.br/ Acesso em 27/11/2022.

SWANWICK, Keith. Música, Mente e Educação. Tradução: Marcell Silva Steuernagel. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

Published

2023-09-01

Issue

Section

Dossiê Temático: Música e relações étnico-raciais

How to Cite

Construction processes of the website XXX. (2023). Revista Música, 23(1), 37-53. https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.212258