Notes on notes: dialogues between two logbooks as a path to research on creative processes
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v14i1p131-144Keywords:
Creative processes, Research diary, Disassembly, Practice as researchAbstract
The author reflects on the potential relevance of notebooks or logbooks both in creative processes and in academic research on such processes, considering them as dialogical and complementary materials, and as a methodological resource for an analytical and comparative study of different phases of the same search. To investigate the content of a logbook written in 2016, in the context of a theatrical creative process, the author creates a new diary to establish dialogues with the previous one and develops “notes on notes”. This methodological practice shows that, in research on creative processes, logbooks can be, in addition to methodological support, creative material that feeds academic research also treated as a work in process.
Downloads
References
BONFITTO, Matteo. Descartes e a espessura do impalpável. In: ICLE, Gilberto (org.). Descrever o inapreensível: performance, pesquisa e pedagogia. São Paulo: Perspectiva, 2019.
COLLA, Ana Cristina. SerEstando Mulheres. In: VIII Congresso da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2014, Belo Horizonte. Anais VIII Congresso da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2014. v. 1. p. 1.
DIÉGUEZ, Ileana; LEAL, Mara (Orgs.). Desmontagens: processos de pesquisa e criação nas artes da cena. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2018.
DIÉGUEZ, Ileana. Desmontagem cênica. Revista Rascunhos – Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, [S. l.], v. 1, n. 1, 2014. DOI: 10.14393/RR-v1n1a2014-01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/27217. Acesso em: 26 nov. 2023.
DUBATTI, Jorge. O Teatro dos Mortos: introdução a uma filosofia do teatro. Tradução de Sérgio Molina. São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2016.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Trad. Fanny Wrobel. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
ICLE, Gilberto (org.). Descrever o inapreensível: performance, pesquisa e pedagogia. São Paulo: Perspectiva, 2019.
LARCHER, Lucas. O diário de bordo e suas potencialidades pedagógicas. ouvirOUver, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 100–111, 2019. DOI: 10.14393/OUV24-v15n1a2019-7. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/42646. Acesso em: 18 jan. 2024.
MACHADO, Marina Marcondes. O diário de bordo como ferramenta fenomenológica para o pesquisador em artes cênicas. Sala Preta, [S. l.], v. 2, p. 260-263, 2002. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v2i0p260-263. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57101. Acesso em: 21 jan. 2024.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. Trad. Carlos Alberto R. de Moura. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
NOLETO, Rafael da Silva & ALVES, Yara de Cássia. 2015. Liminaridade e communitas - Victor Turner. In: Enciclopédia de Antropologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Antropologia. Disponível em: <http://ea.fflch.usp.br/conceito/liminaridade-e-communitas-victor-turner>. Acesso em: 20 mar. 2024.
PAIS, Ana. Comoção: os ritmos afectivos do acontecimento teatral. Tese de doutoramento, Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras, 2014. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/12095/1/ulsd068940_td_tese.pdf. Acesso em: 6 nov. 2023.
PÉREZ CUBAS, Gabriela. A liminaridade e a metáfora na descrição de projetos criativos cênicos. In: ICLE, Gilberto (org.). Descrever o inapreensível: performance, pesquisa e pedagogia. São Paulo: Perspectiva, 2019.
SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
SALLES, Cecilia Almeida; CARDOSO, Daniel Ribeiro. Crítica genética em expansão. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 59, n. 1, p. 44-47, Mar. 2007. Disponível em: <http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252007000100019&lng=en&nrm=iso>. Accesso em: 4 Abr. 2024.
ZAPATA, Miguel Rubio. La demonstración pendiente. In: DIÉGUEZ, Ileana (Comp.) Des/Tejiendo Escenas. Desmontajes: procesos de investigación y creación. Cidade do México: Universidade Ibero-americana, 2009. Disponível em: http://inbadigital.bellasartes.gob.mx:8080/jspui/handle/11271/698. Acesso em: 19 nov. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Aspas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"