Presence and affect of the encounter experience in art: when its effects are not anticipated
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p162-176Keywords:
Art of presence, Reception, Relation.Abstract
How can the art of presence produce affect with its manners and become effective on the encounters among bodies in the contemporary world? This essay aims to discuss the production and reception in the arts of presence, highlighting the presence of the artist as a relation with the site, and art as an intensive power capable of causing perceptible cracks. Through a phenomenological approach, this study is an to observe the changes in production, reading an interlocution methods, in artistic experience, based on theories by Benedict Spinoza, Flavio Desgranges, José Gil, Erika Fischer-Lichte and others.Downloads
References
COMUNICAÇÃO. Significados. s.d. Disponível em: <http://www.significados.com.br/comunicacao/>. Acesso em: 13 maio 2016.
DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2009.
DESGRANGES, F. A inversão da olhadela: alterações no ato do espectador teatral. São Paulo: Hucitec, 2012.
DIÉGUEZ, I. Um teatro sem teatro: a teatralidade como campo expandido. Tradução Eli Borges. Sala Preta, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 125-129, 2014. Disponível em:
<http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/81758/85340>. Acesso em: 12 maio 2016.
ESPINOSA, B. Parte II: da natureza e da origem da alma. In: ______. Ética. Lisboa: Relógio d’Água, 1992.
______. Parte III: da origem e da natureza das afecções. In: ______. Ética. Lisboa: Relógio d’Água, 1992.
FISCHER-LICHTE, E. Estética de lo performativo. Tradução Diana González Martín e David Martínez Perucha. Madrid: Abada, 2011.
GIL, J. N. O gesto e o sentido. In: ______. Movimento total: o corpo e a dança. Tradução Miguel Serras Pereira. Lisboa: Relógio d’Água, 2001. p. 103-130.
______. Abrir o corpo. In: FONSECA, T.; ENGELMAN, S. Corpo, arte e clínica. Porto Alegre: UFRGS, 2004.
______. Pequenas percepções. In: LINS, D. (Org). Razão nômade. Rio de Janeiro: Forense, 2005. p. 19-32.
GUMBRECHT, H. U. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto/PUC-Rio, 2010.
KASTRUP, V. A aprendizagem da atenção na cognição inventiva. Psicologia & Sociedade, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 7-16, set./dez. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/psoc/v16n3/a02v16n3.pdf>. Acesso em: 12 maio 2016.
______. Cognição inventiva, arte e corpo. In: CONGRESSO DA ABRACE, 8., 2014, Belo Horizonte. Anais do VIII Congresso da Abrace, Belo Horizonte: EBA/UFMG, 2014.
DUENHA, M. L. Presença e(m) relação: a potência do afeto no entre corpos. 2014. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Centro das Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
DE MARINIS, M. Corpo e corporeidade no teatro: da semiótica às neurociências – pequeno glossário interdisciplinar. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 2, n. 1, p. 42-61, jan./jun. 2012. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/24243/18213>. Acesso em: 13 jun. 2012.
______. En busca del actor y del espectador: Compreender el teatro II. Buenos Aires: Galerna, 2005.
O’SULLIVAN, S. La estética del afecto: pensar el arte mas allá de la representacion. Exitbook – Revista de Libros de Arte y Cultura Visual, Madri, n. 15, p. 8-21, verão 2011.
PICON-VALLIN, B. A cena em ensaios. Tradução Fátima Saadi, Cláudia Fares e Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 2008.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. Tradução Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2005.
______. O espectador emancipado. Tradução Daniele Ávila. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 15, p. 107-122, out. 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 aSPAs Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"