The relationship between spectator and work of art

Authors

  • Karine Ramaldes Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p149-161

Keywords:

Experience, Interpretation of the work, Reading of the work, Signification, Symbolization.

Abstract

From the literature search, I explain, in this study, points that I consider significant in the relationship between spectator and work of art, which are: some of the most commonly used terms to denote this relationship; the relevance of the spectator in the implementation of the work of art; the symbolic transformation process of the spectator experience. My goal is to deepen the studies related to the subject, starting from concepts used especially by John Dewey, Patrice Pavis, and Susanne Langer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Karine Ramaldes, Universidade Federal de Goiás

    Karine Ramaldes é atriz e professora de teatro, mestre em Performances Culturais, pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Graduada em Artes Cênicas pela UFG. É professora da Secretaria de Educação do Estado de Goiás atuando na Escola SESI Planalto, e professora da Secretaria Municipal de Educação e Esporte de Goiânia, atuando na Gerência de Projetos Educacionais da referida secretaria. Tem publicado artigos nacionais e internacionais sobre jogos teatrais, teatro educação, performances culturais e o conceito de experiência.

References

BARBA, E.; SAVARESE, N. A arte secreta do ator: um dicionário de antropologia teatral. São Paulo: É Realizações, 2012.

BARBOSA, A. M. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BORBA, F. S. (coord.). Dicionário gramatical de verbos do português contemporâneo do Brasil. São Paulo: Unesp, 1990.

CUNHA, A. G. Dicionário etimológico Nova Fronteira da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

HOUAISS, A.; VILLAR, M. S. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de

Janeiro: Objetiva, 2009.

KOUDELA, I. D.; ALMEIDA JÚNIOR, J. S. (coord.). Léxico de pedagogia do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

LANGER, S. Ensaios filosóficos. Tradução Jamir Martins. São Paulo: Cultrix, 1962.

______. Filosofia em nova chave. 2. ed. Tradução Janete Meiches e J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2004.

______. Sentimento e forma. 1. ed. Tradução Ana M. Goldberger e J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2011.

PAVIS, P. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2007.

RAMALDES, K.; CAMARGO, R. C. A experiência viva (Erlebnis) e os jogos teatrais: aspectos visíveis e aspectos não-visíveis. 2015. Disponível em: <https://performancesculturais.emac.ufg.br/p/3719-artigos>. Acesso em: 22 abr. 2016.

Published

2016-06-30

How to Cite

The relationship between spectator and work of art. (2016). Revista Aspas, 6(1), 149-161. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p149-161