Journeys of the scholar spectator in contemporaneity: conceptions and reverberations of the act of enjoying theater

Authors

  • Patrícia Gusmão Maciel Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p114-125

Keywords:

Formation of spectators, Spectator pedagogy, Theatrical mediation, Theater and education.

Abstract

This article aims to reflect on the spectators’ formation process, which involves theatrical mediation actions – understood as educational activity. The aim is to highlight two different projects dedicated to mediation activities in theater, focused on the formation of spectators in the public basic education, coming from cultural initiatives. The theoretical bases of the reflections are studies on the formation of theater spectators, developed by authors such as Flavio Desgranges and Roger Deldime.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Patrícia Gusmão Maciel, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    Mestre em Artes Cênicas pela UFRGS. Pesquisadora na área de teatro e educação, Pedagogia do Teatro e Pedagogia do Espectador.

References

DARRAS, B. As várias concepções da cultura e seus efeitos sobre os processos de mediação cultural. In: BARBOSA, A. M.; COUTINHO, R. G. (orgs.). Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: Editora UNESP, 2009. p. 23-52.

DELDIME, R. Les jeunes au pays du théâtre. Bruxelles: Lansman, 2006.

DESGRANGES, F. Mediação teatral: anotações sobre o projeto formação de público. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 10, dez. 2008.

______. Pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec, 2011.

GITS, J. La formation théâtrale des futurs enseignants em réflexion. In: Questions de théâtre: Les formateurs de formateurs et l’initiation théâtrale des jeunes. Bruxelas: Lansman, 2008.

HOUAISS, A.; VILLAR, M. de S. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

Published

2016-06-30

How to Cite

Journeys of the scholar spectator in contemporaneity: conceptions and reverberations of the act of enjoying theater. (2016). Revista Aspas, 6(1), 114-125. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p114-125