Seats of experience in recent performative scene: a questioning about the spectator and his critical exercise of reading/production
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p62-72Keywords:
Experience, Performative theater, Spectator, Criticism.Abstract
The article discusses the concept of experience and its relationship with the recent performative theatrical scene. To approach the dynamics of the contemporary scene, it is presented a report of the author’s experience as spectator of the performative event A última palavra é a penúltima - 2.0 by the group Teatro da Vertigem (São Paulo), in which public places are revisited from the perspective of the act of reading as a productive act. The discussion relates the experience as a concept with the relational aesthetics by Nicolas Bourriaud, and with reception studies by Flavio Desgranges, Paul Zumthor, John Dewey, and Hans-Ulrich Gumbrecht. From the concept of art as a potent expression in the change of perception, it is questioned the possibility of speaking in an ‘experience critically exercised’.
Downloads
References
BIENAL DE SÃO PAULO. A última palavra é a penúltima – 2.0. 2014. Disponível em: <http://www.bienal.org.br/post.php?i=1705>. Acesso em: 20 jan. 2015.
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 19, p. 20-28, abr. 2002.
CAMILLETTI, G. La dimensión política de lo relacional. Territorio Teatral, Buenos Aires, 2010. Disponível em: <http://territorioteatral.org.ar/html.2/dossier/n6_01.html>. Acesso em: 13 jan. 2015.
DESGRANGES, F. Arte como experiência da arte. Lamparina: Revista de ensino de teatro, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p.50-56, jun. 2010.
______. A inversão da olhadela: alterações no ato do espectador teatral. São Paulo: Hucitec, 2012, 228 p.
DEWEY, J. Crítica e percepção. In: Arte como experiência. Trad. Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010. 646 p.
FÉRAL, J. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Trad. Lígia Borges. Revista Sala Preta, São Paulo, n. 8, p. 197-210, 2008.
FERVENZA, H. Considerações da arte que não se parece com arte. Letras, n.
/29, p. 131-139, 2004.
GUMBRECHT, H. U. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Trad. Ana Isabel Soares. Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.
KONDER, L. Walter Benjamin: o marxismo da melancolia. Rio de Janeiro: Campus, 1988. 112 p.
MEINERZ, A. Concepção de experiência em Walter Benjamin. 2008. Dissertação
(Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
SIMÕES, G. O espectador em pleno voo: as experiências do iNERTE. Revista Sala Preta, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 193-199, 2013.
ZUMTHOR, P. Introdução à poesia oral. Trad. Jerusa Pires Ferreira, Maria Lúcia Diniz Pochat e Maria Inês de Almeida. São Paulo: Hucitec, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 aSPAs Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"