The instinct of theatricality and the survival of the theatre in contemporaneity

Authors

  • Elen de Medeiros Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Matheus Borelli dos Santos Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p126-139

Keywords:

Contemporaneity, Imaginary, Spectator, Player.

Abstract

This article aims, through the reading of Is theatre necessary?, by Denis Guenoun, to approximate the ideas dealt by the author to the concept of “instinct of fiction”, forged by Suzi Frankl Sperper, in an attempt to reflect on the motivations of the contemporary spectator when looking for a theatre play. This thought, supported by the concept of triple mimesis, by Paul Ricoeur, will investigate how an institutionalized space can provide a fertile ground to cultivate this human need for fictionalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elen de Medeiros, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

    Professora de literatura e teatro na Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais.

  • Matheus Borelli dos Santos, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

    Graduando em artes cênicas na Universidade Federal de Ouro Preto. 

References

FREUD, S. (1920) Além do princípio do prazer. In: Obras psicológicas completas: Edição Standard Brasileira. Rio de Janeiro: Imago, 1996

GUÉNOUN, D. O Teatro é necessário? Tradução de Fátima Saadi. São Paulo: Perspectiva, 2012.

PIRANDELLO, L. O humorismo. In: GUINSBURG, J. (org.). Do teatro no teatro. São Paulo: Perspectiva, 2009. p. 42-177.

______. Seis personagens à procura de um autor. In: GUINSBURG, J. (org.). Do teatro no teatro. São Paulo: Perspectiva, 2009. p. 178-239.

RICOEUR, P. Tempo e Narrativa, tomo 1. Tradução Constança Marcondes Cesar. Campinas, SP: Papirus, 1994.

SPERBER, S. F. Efabulação e pulsão de ficção. Remate de Males, n. 22, 2002.

______. O diálogo entre mesmidade (identidade genética) e a ipseidade, responsável

pela ética − ou, de uma alteridade constitutiva da responsabilidade na relação

Eu-Tu. Revista Eletrônica Correlatio, n. 15, p. 5-15, 2009a.

______. Ficção e razão: uma retomada das formas simples. São Paulo: Hucitec, 2009b.

Published

2016-06-30

How to Cite

Medeiros, E. de, & Santos, M. B. dos. (2016). The instinct of theatricality and the survival of the theatre in contemporaneity. Revista Aspas, 6(1), 126-139. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p126-139