Copacabana Theater: elegant commerce in the scene by Henriette Morineau
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v11i2p23-36Keywords:
Copacabana theater, Henriette Morineau, modern theater, market theater, productionAbstract
The article seeks to situate the company Os Artistas Unidos within the transition process towards modern Brazilian theater and highlight the artistic profile it established at Teatro Copacabana during the years it remained installed there. It also intend to provide a brief context of the theatrical movement in Rio de Janeiro in the mid-twentieth century with the growing emergence of theater halls in the South Zone of the city, without, however, threatening the strength of the central region. This panorama is traced with texts by researchers in the history of Brazilian theater and records of testimonies from artists who worked throughout the aforementioned period.
Downloads
References
ANDRADE, Ana Lúcia Vieira de; EDELWEISS, Ana Maria de Bulhões Carvalho (orgs.). A mulher e o teatro brasileiro no século XX. São Paulo: Hucitec, 2008.
BERGER, Paulo; ENEIDA. Copacabana. Rio de Janeiro: Departamento de História e Documentação da Prefeitura do Distrito Federal, 1959.
BOECHAT, Fernando. Copacabana Palace: um hotel e sua história. São Paulo: DBA, 2009.
BRANDÃO, Tania. Teatro dos Sete – a máquina de repetir e a fábrica de estrelas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2002.
BRANDÃO, Tania. Uma empresa e seus segredos: companhia Maria Della Costa. São Paulo: Perspectiva, 2009.
CARVALHO, Tania. Tônia Carrero – movida pela paixão. São Paulo: Imprensa Oficial, 2009.
COPEAU, Jacques. Apelos. São Paulo: Perspectiva, 2013. DIAS, José. Teatros do Rio. Rio de Janeiro: Funarte, 2012.
DORIA, Gustavo. Moderno teatro brasileiro. Rio de Janeiro: Serviço Nacional de Teatro, 1975.
FARIA, João Roberto (dir.) História do teatro brasileiro, volume 1: das origens ao teatro profissional da primeira metade do século XX. São Paulo: Perspectiva, 2012.
FARIA, João Roberto (dir.) História do teatro brasileiro, volume 2: do modernismo às tendências contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2013. GUZIK, Alberto. Paulo Autran: um homem no palco. São Paulo: Boitempo, 1998.
GUZIK, Alberto. TBC: crônica de um sonho. São Paulo: Perspectiva, 1986.
JOUVET, Louis. O comediante desencarnado: reflexões de um ator itinerante. São Paulo: É Realizações, 2014.
LICIA, Nydia. Ninguém se livra de seus fantasmas. São Paulo: Perspectiva, 2002.
LIMA TORRES, Walter. Introdução histórica: o ensaiador, o diretor e o encenador. Folhetim, Rio de Janeiro, n.9, p.60/72, jan/abr. 2001.
MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. São Paulo: Global, 1996.
MAGNO, Paschoal Carlos. Henriette Morineau e os autores brasileiros. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, ano 46, n. 16030, p. 11. 5 fev. 1947.
MAGNO, Paschoal Carlos. O caso do teatro Fenix: uma carta de Henriette Morineau – outra de Fernanda de Barros – uma entrevista com Sarah Cesar Borba – Raul Roulien também é candidato ao Fenix. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, ano 49, n. 17449, p. 13, 1 fev. 1950.
MONTENEGRO, Fernanda. Fernanda Montenegro – itinerário fotobiográfico. São Paulo: Edições Sesc, 2018.
O’DONNELL, Julia. A invenção de Copacabana: culturas urbanas e estilos de vida no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 2013. PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2003.
PRADO, Décio de Almeida. O teatro brasileiro moderno. São Paulo: Perspectiva, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Aspas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"