Molds-females and boosters-forces: scenic insurrections of blacks brazilian women-voices
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v13i1p12-22Keywords:
Blacks artists, Anti-racist dramaturgies, Brazilian black theaterAbstract
This article aimed to highlight the achievements of black brazilian artists what, from of anti-racist dramaturgies, promote/promoted the negrocenic militancy. Methodologically, research was chosen exploratory-descriptive of qualitative nature and data collection occurred on a bibliographical review exclusively of black men and women theorists, as Carneiro, Freitas, Nascimento between others. The results showed that the national stages, in which the strength and brilliance of black women also prevail, have been yet another trench to combat racism.
Downloads
References
BARROS, Orlando de. Corações de Chocolat. A História da Companhia Negra de Revistas (1926-1927). Rio de Janeiro: Livre Expressão, 2005.
BLOG DA CIDINHA. Disponível em: https://cidinhadasilva.blogspot.com/. Acesso em: 07 fev. 2024.
CALDAS, Isabel Cristina Oliveira. Èmí Wá – a presença no Teatro Negro curitibano. 2022. 125 p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Artes Mestrado Profissional. Universidade Estadual do Paraná, Paraná.
CARNEIRO, Sueli. Racismo, Sexismo e Desigualdade no Brasil. São Paulo: Edições Selo Negro, 2011.
CATÁLOGO BRASILEIRO DE TEATRO. Disponível em: http://catalogobrasileirodeteatro.com.br/2021/02/12/8rosas-negras-alagoinhas-ba/. Acesso em: 09 abr. 2024.
CIA CAPULANAS. Disponível em: https://capulanasciadeartenegra.com.br/. Acesso em: 07 fev. 2024.
DOUXAMI, Christine. Teatro Negro: a realidade de um sonho sem sono. Revista Afro-Ásia, Salvador, v. 26, n. 25, p. 313-363, 2001.
FREITAS, Régia Mabel da Silva. Bando de Teatro Olodum: uma política social in cena. Recife: EDUFPE, 2015.
FREITAS, Régia Mabel da Silva. A Orquestra Afropercussiva de Notas Negro-dramatúrgicas do Bando de Teatro Olodum sob a regência do maestro Erê. 2019. 250 p. Tese (Doutorado) – Programa Multidisciplinar e Multi-institucional em Difusão do Conhecimento. Universidade Federal da Bahia, Bahia.
GOIÂNIA EM CENA. Disponível em: http://goianiaemcena.com.br/2012/espetaculo/um-novo-olhar-negro. Acesso em: 07 dez. 2016.
GOMES, Regina Augustta. Dicionário Yorùbá. [s.l.]: [s.n.], [s.d.]. Disponível em: http://awure.jor.br/home/dicionario-ioruba-2/. Acesso em: 19 mai. 2019.
GRUPO CAIXA PRETA. Disponível em: http://grupocaixa-preta.blogspot.com.br/. Acesso em: 07 dez. 2016.
MARIA SHU. Disponível em: https://www.mariashu.com.br/. Acesso em: 13 mar. 2024.
NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro. Paz e Terra S/A: Rio de Janeiro, 1978.
NASCIMENTO, Abdias do. Teatro Experimental do Negro: trajetória e reflexões. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v18n50/a19v1850.pdf. Acesso em: 15 fev. 2024.
O MENELICK 2º ATO. Disponível em: http://www.omenelick2ato.com/artes-da-cena/teatro/sobre-alteridade-memoria-e-solidao-engravidei-pari-cavalos-e-aprendi-a-voar-sem-asas#:~:text=Engravidei%2C%20Pari%20Cavalos%20e%20Aprendi%20a%20Voar%20sem%20Asas%20vem,da%20Silva%20e%20pela%20Cia. Acesso em: 05 mar. 2024.
PASSÔ, Grace. Vaga Carne. Belo Horizonte: Javali, 2018.
VITÓRIA, Paulo. A vez dos artistas negros. Disponível em: http://manmessias21.blogspot.com.br/2013/01/a-vez-dos-artistas-negros.html. Acesso em: 13 jan. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Aspas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"