THEATER AND CHILDHOOD, POSSIBLE WORLDS OF LIFE (AND DEATH)

Authors

  • Marina Marcondes Machado Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v4i2p3-14

Keywords:

Child Phenomenology, Children’s And Young Persons’ Theater, Theater For All Ages, Theater With Children, Relational Art

Abstract

This text proposes to give greater breadth to the categorizing of “children’s and young person’s theater,” applying to it the standards of “theater for all ages,” and using as a means the practice of “theater with children.”  The text hints at “relational art,” which so far has been impervious to curatorial initiatives and competitions — perhaps on account of the logic of the marketplace (as it pertains to children’s theater), and also on account of the adult community’s strongly rooted notion of childhood, which is seen by developmental theories as a series of divisions: by phases, age groups, adaptations, procedures, and behaviors. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marina Marcondes Machado, Universidade Federal de Minas Gerais
    Professora adjunta da Universidade Federal de Minas Gerais, do curso de Teatro e pós-graduação das Artes da Cena.

References

BOURRIAUD, N. Estética Relacional. São Paulo: Martins, 2009.

CABALLERO, I. D. Cenários liminares: Teatralidades, performances e política. Uberlândia: EDUFU, 2011.

DUBATTI, J. Teatro, convívio e tecnovívio. In Da cena contemporânea. Orgs. BIÃO, A. J. De C., CARREIRA, A. L. A. N, TORRES NETO, W. L. Porto Alegre: ABRACE, 2012.

DUBATTI, J. Convivio y tecnovivio: el teatro entre infancia e babelismo. Conferência proferida na UFMG em agosto de 2014 e publicada na Revista Lamparina. V.1. n.5. P.102-114. Belo Horizonte: Escola de Belas Artes/UFMG, 2014.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

GUINSBURG, J. & FERNANDES, S. O pós-dramático. São Paulo: Perspectiva, 2009.

KINCHELOE, J. Pesquisa em educação: Conceituando a bricolagem. Porto Alegre:

ARTMED, 2007.

____; STEINBERG, Shirley. Cultura infantil: A construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

KOHAN, W. O. Infância, estrangeiridade e ignorância. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

_____. Vida e Morte da Infância, entre o Humano e o Inumano. Revista Educação & Realidade. Porto Alegre, v.35, n.3, p.125-138, set/dez., 2010.

LEHMANN, H-T. Das crianças, do Teatro, do Não-Compreender. Revista Brasileira de Estudos da Presença. Porto Alegre, v. 1, n.2, p.268-285, jul/dez, 2011.

MACHADO, M. M. Cacos de infância: teatro da solidão compartilhada. São Paulo: Annablume/FAPESP, 2004.

_____. Merleau-Ponty & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

_____. Fazer surgir antiestruturas: abordagem em espiral para pensar um currículo em arte. Revista E-curriculum. São Paulo: Programa de Pós Graduação Educação: Currículo. V.8, n.1, 2012.

MARTINS, J. Um enfoque fenomenológico do currículo: educação como poiesis. São Paulo: Editora Cortez, 1992.

MERLEAU-PONTY, M. Merleau-Ponty na Sorbonne – Resumo de cursos: filosofia e linguagem. Campinas: Papirus, 1990a.

______. Merleau-Ponty na Sorbonne – Resumo de cursos: psicossociologia e filosofia. Campinas: Papirus, 1990b.

RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

RICOUER, P. Tempo e narrativa. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

ROCHA G. & TOSTA, S. P. Antropologia & Educação. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2009.

STEINBERG, S. & KINCHELOE, J. Cultura infantil / a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

TURNER, V. O Processo Ritual / Estrutura e Antiestrutura. Petrópolis: Editora Vozes, 1974.

______. Liminal ao Liminóide: em brincadeira, fluxo e ritual / Um ensaio de Simbologia Comparativa. Tradução de Herbert Rodrigues. Cópia xerox/s.d.

WINNICOTT, Donald Woods. Playing and Reality. London, New York: Tavistock / Routledge, 1994.

Published

2014-12-08

Issue

Section

Especial (Special)

How to Cite

THEATER AND CHILDHOOD, POSSIBLE WORLDS OF LIFE (AND DEATH). (2014). Revista Aspas, 4(2), 3-14. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v4i2p3-14