Decolonial approach and geography teaching: an analysis based on a 5th grade textbook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2024.214161

Keywords:

Ethnic-racial issues, Decoloniality, School geography, Textbook

Abstract

The paradigm of decoloniality seeks actions to design a more just and egalitarian world. In this scope, the critical-reflexive thinking, exercised at school, contributes to the analysis of Brazilian ethnic-racial issues from a decolonial perspective. The objective of this article is to reflect and present possibilities of how to approach a decolonial School Geography, from the textbook and other didactic-pedagogical tools. Methodologically, this study has a qualitative character, of the case study type, and is also descriptive and exploratory. The selective textbook was the 5th grade “Geography” (2018), by Cândido da Silva. In it, chapter 1, “The population”, and chapter 2, “The Brazilian people” were analyzed. The results indicate that the images and speeches in the book expose the figure of the black person as being poor, oppressed and on the margins of society. Didactic-pedagogical strategies, such as the construction of poetry and other textual genres, will enable students to reflect on ethnic-racial issues, aiming to combat colonialist thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Anderson Felipe Leite dos Santos, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"/Faculdade de Ciências e Tecnologia

    Doutorando em Geografia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"/Faculdade de Ciências e Tecnologia. Bolsista da CAPES/PROEX.

References

ABREU, Mauricio de Almeida. A apropriação do território no Brasil colonial. Revista Cidades, Chapecó, v. 8, n. 14, p. 539-568, 2011. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/cidades/article/view/12607/8140. Acesso em: 15 abr. 2023.

AUTOR. Vozes silenciadas: Ouvidos tampados? [2023]. No prelo. Revista Ensaios de Geografia.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Presidência da República, Brasília, DF, 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 18 abr. 2023.

CRUZ, Valter do Carmo. De la producción del espacio a la gubernamentalidad del espacio: cambios metodológicos para un enfoque territorial de la geograficidad. Revista del Departamento de Geografía, São Paulo, v. 8, n. 15, p. 551-579, 2020. Disponível em: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/cardi/article/view/31780. Acesso em: 19 abr. 2023.

FIORAVANTI, Carlos. As raízes da resistência. Revista Pesquisa Fapesp, São Paulo, n. 236, out. 2015. (Capa). Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/as-raizes-da-resistencia/. Acesso em: 10 maio 2023.

GONÇALVES, Renata. Quando a questão racial é o nó da questão social. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 21, n. 3, p. 514-522, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/JGPd8LQgf3yWcxfRRWwjtFN/?format=html. Acesso em: 2 mar. 2023.

HAESBAERT, Rogério. Território e descolonialidade: sobre o giro (multi) territorial/de(s)colonial na América Latina. 1. ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO/ PPG/UFF, 2021.

LOBACK, Victor; BEZERRA, Amélia Cristina Alves. A formação territorial do Brasil nos livros didáticos de geografia: em busca de uma análise descolonial. Geografares, Vitória, ES, n. 27, p. 103-120, 2018. DOI: 10.7147/GEO27.20578. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/20578. Acesso em: 3 maio 2023.

MARQUES, Ana Carolina dos Santos; FONSECA, Ricardo Lopes. A representatividade da população negra na coleção de livros didáticos “ser protagonista – Geografia – Ensino Médio” – PNLD 2018. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 36, n. 115, p. 28-43, 2021. Disponível em: https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8027. Acesso em: 11 maio 2023.

MARTINS, Alan Bizerra; PUREZA, Marcelo Gaudêncio Brito. O ensino de geografia e as relações étnico-raciais nos livros didáticos no ensino fundamental. Geografia Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 24, n. 18, p. 1-31, 2020. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/288302997.pdf. Acesso em: 12 jun. 2023.

MENDES, Raquel Almeida; RATTS, Alex. Diálogos em torno da temática africana e o currículo de formação docente em geografia. Revista Continentes (UFRRJ), Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 9-26, 2022. Disponível em: http://www.revistacontinentes.com.br/index.php/continentes/article/view/340/282. Acesso em: 10 jun. 2023.

OLIVEIRA, Denilson Araújo de. A questão racial brasileira: apontamentos teóricos para compreensão do genocídio negro. Revista da ABPN, Curitiba, v. 12, n. 34, p. 73-98, 2020. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1133/959. Acesso em: 20 out. 2022.

OLIVEIRA, Denilson Araújo de. Existências desumanizadas pela colonialidade do poder: necropolítica e antinegritude brasileira. GEOgraphia, Niterói, v. 24, n. 53, p. 1-16, 2022. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/55623/33052. Acesso em: 15 abr. 2023.

PIOTTO, Luana. A Última Floresta” é um olhar de urgência pela proteção dos Yanomami, diz diretor. Amazônia real. 18 de abril de 2021. Disponível em: https://amazoniareal.com.br/a-ultima-floresta-e-um-olhar-de-urgencia-pela-protecao-dos-yanomami-diz-diretor/. Acesso em: 25 de abril de 2023.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter; QUENTAL, Pedro de Araújo. Colonialidade do poder e os desafios da integração regional na América Latina. POLIS Revista Latinoamericana [online], ISSN 0718-6568, v. 31, p. 1-33, 2012. Disponível em: https://journals.openedition.org/polis/3749. Acesso em: 10 out. 2022.

SANTOS, Renato Emerson dos. A Lei 10.639 e o ensino de geografia: construindo uma agenda de pesquisa-ação. Revista Tamoios, São Gonçalo, v. 3, n. 1, p. 4-24, 2011. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/1702/2995. Acesso em: 11 maio 2023.

SEYFERTH, Giralda. Colonização, imigração e a questão racial no Brasil. Revista USP, São Paulo, n. 53, p. 117-149, mar./maio 2002. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/download/33192/35930. Acesso em: 5 mar. 2023.

SILVA, Edilson Adão Cândido da. Geografia: 5º ano. 1. ed. São Paulo: FTD, 2018.

SIMONI, Joana; RUA, João. Problematizando o mito fundador de Nova Friburgo como a “Suíça Brasileira”: Invisibilização étnico-racial e (re)criação de espaço-temporalidades. GEOgraphia, Niterói, v. 24, n. 53, p. 1-16, 2022. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/54545/33303. Acesso em: 20 maio 2023.

SOUZA, Lorena Francisco de. As relações étnico-raciais na geografia escolar: desafios metodológicos e pedagógicos. Revista Produção Acadêmica, Porto Nacional, TO, v. 2, n. 2, p, 4-19, 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/producaoacademica/article/view/3120/9423. Acesso em: 3 jun. 2023.

Published

2024-10-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

LEITE DOS SANTOS, Anderson Felipe. Decolonial approach and geography teaching: an analysis based on a 5th grade textbook. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 28, n. 2, 2024. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2024.214161. Disponível em: https://revistas.usp.br/geousp/article/view/214161.. Acesso em: 21 nov. 2024.