Between deixis and disengagement: contributions of Textual Linguistics and Discursive Semiotics in the didactic approach to pronouns in texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i3p274-290

Keywords:

Reading, Song, Teaching, Referencing, Enunciation

Abstract

The teaching of the Portuguese language, per normative references, especially the BNCC, considers the text as the unit of instruction. Through it, teachers should seek the development of their students’ competencies for the diverse, plural, and multiple uses of languages. Within this broad spectrum, the “language” itself must also be mobilized so that the mechanisms generating meaning in the text are recognized. Starting from the premise that linguistic elements should be studied in a contextualized way in the classroom, this article presents an approach for pronouns teaching, emphasizing the resulting effects of meaning. For this purpose, selecting a song from contemporary country culture as the object (Troca de calçada, by Marília Mendonça), the article builds on intersections between theoretical principles derived from both Textual Linguistics and Discursive Semiotics, exemplifying the possibility of teaching work with reading supported by an intersectional theoretical foundation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antonio Lemes Guerra Junior, Universidade Estadual de Londrina

    Doutor em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina, Brasil (2015). Professor Adjunto da Universidade Estadual de Londrina (Brasil).

  • Lolyane Cristina Guerreiro de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina

    Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina, Brasil (2013). Professora Adjunta da Universidade Estadual de Londrina (Brasil).

  • Ana Paula Pinheiro da Silveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina, Brasil (2013). Professora na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Brasil).

References

ADAM, J-M. Textos, tipos e protótipos. Trad. Mônica Magalhães Cavalcante et al. São Paulo: Contexto, 2019.

ANTUNES, I. Gramática contextualizada: limpando “o pó das ideias simples”. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2014.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. Trad. Maria E. G. Gomes Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BARROS, D. L. P. Teoria semiótica do texto. 4. ed. São Paulo: Ática, 2007.

BEAUGRANDE, R. New foundations for a science of text and discourse: cognition, communication, and freedom of access to knowledge and society. Norwood, New Jersey: Alex. 1997.

BENVENISTE, E. Problemas de lingüística geral I. 4. ed. Trad. Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. Campinas: Pontes; Edunicamp, 1995.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CAVALCANTE, M. M.; CUSTÓDIO FILHO, V.; BRITO, M. A. P. Coerência, referenciação e ensino. São Paulo: Cortez, 2014.

CAVALCANTE, M. M. et al. Linguística textual: conceitos e aplicações. Campinas: Pontes, 2022.

FIORIN, J. L. A pessoa desdobrada. Alfa, São Paulo, n. 39, p. 23-44, 1995.

FIORIN, J. L. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Ática, 1996.

FIORIN, J. L. Elementos de análise do discurso. 14. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. Trad. Alceu Dimas Lima et al. São Paulo: Contexto, 2008.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. O texto na linguística textual. In: BATISTA, R. O. (org.). O texto e seus conceitos. São Paulo: Parábola, 2016.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

MONDADA, L. Verbalisation de l´espace et fabrication du savoir: approche linguistique de la construction des objets de discours. Lausanne: Université de Lausanne, 1994.

RABATEL, A. Homo narrans: por uma abordagem enunciativa e interacionista da narrativa – pontos de vista e lógica da narração teoria e análise. Trad. Maria das Graças Soares Rodrigues, Luís Passeggi, João Gomes da Silva Neto. São Paulo: Cortez, 2016. v. 1. TROCA de calçada. Intérprete: Marília Mendonça. Compositores: Marília Mendonça, Juliano Tchula e Vitor Ferrari. In: NOSSO amor envelheceu. Intérprete: Marília Mendonça. Rio de Janeiro: Som Livre, 2021. EP, faixa 2 (3min24).

Published

2024-09-30

How to Cite

GUERRA JUNIOR, Antonio Lemes; OLIVEIRA, Lolyane Cristina Guerreiro de; SILVEIRA, Ana Paula Pinheiro da. Between deixis and disengagement: contributions of Textual Linguistics and Discursive Semiotics in the didactic approach to pronouns in texts. Linha D’Água, São Paulo, v. 37, n. 3, p. 274–290, 2024. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v37i3p274-290. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/221781.. Acesso em: 28 oct. 2024.