Para uma interpretação do conceito de Bildungsroman

Authors

  • Flavio Quintale Neto

DOI:

https://doi.org/10.11606/1982-8837.pg.2005.73703

Keywords:

Bildungsroman, Goethe, Humanism, Praxis and Contemplation

Abstract

This article suggests a possible meaning of the concept of Bildungsroman. It analyzes Goethe’s Wilhelm Meister Lehrjahre, a novel that is considered the model of this kind of narrative and argues that Goethe shows how the union of action and contemplation is an ideal required to create a balanced humanist man. It also discusses Novalis’ Heinrich von Ofterdingen as an anti-model to Goethe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Flavio Quintale Neto
    O autor é doutorando em Teoria Literária e Literatura Comparada pela USP e professor dos cursos de Letras e Filosofia da Universidade Metodista de São Paulo.

Published

2005-12-17

Issue

Section

Literatura – Literatur

How to Cite

QUINTALE NETO, Flavio. Para uma interpretação do conceito de Bildungsroman. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, Brasil, n. 9, p. 185–205, 2005. DOI: 10.11606/1982-8837.pg.2005.73703. Disponível em: https://revistas.usp.br/pg/article/view/73703.. Acesso em: 21 jul. 2024.