Making-with Practice as Research: weaving collective experiences of knowledge production in the performing arts
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v14i1p52-69Keywords:
Presence arts, Collective experience, Embodied knowledge, Practice as researchAbstract
The text addresses Practice as Research (PaR) in the performing arts in dialogue with the experience of the Group Practice as Research: production processes in the contemporary scene, a permanent nucleus of investigation officially created in 2014 at the Arts Institute of Unicamp. Therefore, it focuses on the relationship between practice and research in the epistemology of PaR, comparing it with ways of doing/knowing with which the group has been questioning it throughout its ten years of existence. Making-with Practice as Research has been an invitation to weave (im)possible paths in a sympoietic collaboration, producing embodied knowledge in a collective and situated way in the presence arts.
Downloads
References
BACON, Jane; MIDGELOW, Vida L. Processo de Articulações Criativas (PAC). In: SEMINÁRIO DE PESQUISAS EM ANDAMENTO PPGAC/USP, 5., 2015, São Paulo. Resumos […]. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes, 2015. p. 55-71.
BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Tradução: Isabel Pascoal. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2009.
CORNAGO, Óscar. ¿Hay alguna teoría que no implique una práctica? Relaciones entre conocimiento teórico y conocimiento práctico. In: Ensayos de teoria escénica sobre teatralidad, público y democracia. Madrid, Abada Editores, 2015. p. 99-130.
EDDY, M. Uma breve história das práticas somáticas e da dança: desenvolvimento histórico do campo da Educação Somática e suas relações com a dança. Repertório, [S. l.], v. 1, n. 31, p. 25-61, 2018. DOI: 10.9771/r.v1i31.28997. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/28997. Acesso em: 29 mar. 2024.
FELDENKRAIS, Moshe. Vida e movimento. Tradução: Celina Cavalcanti. São Paulo: Summus, 1988.
FERNANDES, Ciane. Somática como Pesquisa: Autonomias criativas em movimento como fonte de processos acadêmicos vivos. In: CUNHA, C. S.; PIZARRO, D.; VELLOZO, M. A. (Org.). Práticas Somáticas em Dança: Body-mind CenteringTM em criação, pesquisa e performance. Brasília: Editora IFB, 2019. p. 121-137.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
GERALDI, Silvia Maria. A prática da pesquisa e a pesquisa na prática. In: CUNHA, C. S.; PIZARRO, D.; VELLOZO, M. A. (Org.). Práticas Somáticas em Dança: Body-mind CenteringTM em criação, pesquisa e performance. Brasília: Editora IFB, 2019. p. 139-147.
GINOT, Isabelle (Dir.). Penser les somatiques avec Feldenkrais. Politiques e esthétiques d’une pratique corporelle. Paris: Éditions L’Entretemps, 2014.
HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentescos no Chthuluceno. Tradução: Ana Luiza Braga. São Paulo: n-1 edições, 2023.
HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, [S. l.], n. 5, p. 7–41, 1995. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1773. Acesso em: 29 mar. 2024.
HASEMAN, Brad. Manifesto pela Pesquisa Performativa. In: SEMINÁRIO DE PESQUISAS EM ANDAMENTO PPGAC/USP, 5., 2015, São Paulo. Resumos […]. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes, 2015. p. 41-53.
I ENCONTRO Artes da Cena & Prática como Pesquisa: experiências e reflexões. Coordenação geral de Ana Terra, Marisa Lambert e Silvia Geraldi. São Paulo: Grupo Prática como Pesquisa/IA e Pró-Reitoria de Extensão e Cultura (ProEC) - Unicamp, 2022. 1 vídeo (17 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=nKhH7GAadww. Acesso em: 29 mar. 2024.
JOHNSON, Don. Corpo. Tradução: Adauri Bastos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
LORENZINI, María José Contreras. La práctica como investigación: nuevas metodologías para la academia latinoamericana. Revista Poiésis, v. 14, n. 21-22, p. 71-86, 2013. DOI: 10.22409/poiesis.1421-22.71-86. Disponível em: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/24869. Acesso em: 29 mar. 2024.
NELSON, Robin. Practice as Research in the Arts: Principles, Protocols, Pedagogies, Resistances. London: Palgrave Macmillan, 2013.
NELSON, Robin. Practice as Research in the Arts (and Beyond): Principles, Processes, Contexts, Achievements. 2. ed. London: Palgrave Macmillan, 2022. DOI: 10.1007/978-3-030-90542-2.
PIZARRO, Diego; FERNANDES, Ciane; SCIALOM, Melina. Somática e Prática como Pesquisa em Dança. Revista Brasileira de Estudos em Dança, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 200–223, 2023. DOI: 10.58786/rbed.2022.v2.n2.55319. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/55319. Acesso em: 4 mar. 2024.
RAMOS, Luiz Fernando. Arte e ciência: abismo de rosas. São Paulo: ABRACE, 2012.
SCIALOM, Melina; FERNANDES, Ciane. Prática artística como pesquisa no Brasil: Algumas reflexões iniciais. Revista de Ciências Humanas, [S. l.], v. 2, n. 22, p. 1-23, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RCH/article/view/14230. Acesso em: 6 mar. 2024.
STENGERS, Isabelle. A proposição cosmopolítica. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, [S. l.], n. 69, p. 442-464, 2018. DOI: 10.11606/issn.2316-901X.v0i69p442-464. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/145663. Acesso em: 3 mar. 2024.
SUQUET, Annie. Cenas, O corpo dançante: um laboratório de percepção. In: COURTINE, Jean-Jacques (Org.). História do corpo: as mutações do olhar. Século XX. Petrópolis: Vozes, 2008. v. 3, p. 509-540.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Aspas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"