Making-with Practice as Research: weaving collective experiences of knowledge production in the performing arts

Authors

  • Silvia Maria Geraldi Universidade de Estadual de Campinas. Instituto de Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v14i1p52-69

Keywords:

Presence arts, Collective experience, Embodied knowledge, Practice as research

Abstract

The text addresses Practice as Research (PaR) in the performing arts in dialogue with the experience of the Group Practice as Research: production processes in the contemporary scene, a permanent nucleus of investigation officially created in 2014 at the Arts Institute of Unicamp. Therefore, it focuses on the relationship between practice and research in the epistemology of PaR, comparing it with ways of doing/knowing with which the group has been questioning it throughout its ten years of existence. Making-with Practice as Research has been an invitation to weave (im)possible paths in a sympoietic collaboration, producing embodied knowledge in a collective and situated way in the presence arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Silvia Maria Geraldi, Universidade de Estadual de Campinas. Instituto de Artes

    Silvia Geraldi é artista e pesquisadora da dança. Professora Associada no Departamento de Artes Corporais e no Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena do Instituto de Artes da Unicamp. Certificada no Método Feldenkrais de educação somática pela Associação Feldenkrais do Brasil. Recebeu a Bolsa Vitae de Artes 2002 para pesquisa e criação em dança. É uma das líderes-fundadoras do grupo Prática como Pesquisa: processos de produção da cena contemporânea / CNPq. Autora do livro Raízes da teatralidade na dança paulistana, duas criadoras: Célia Gouvêa e Sônia Mota (2015). 

References

BACON, Jane; MIDGELOW, Vida L. Processo de Articulações Criativas (PAC). In: SEMINÁRIO DE PESQUISAS EM ANDAMENTO PPGAC/USP, 5., 2015, São Paulo. Resumos […]. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes, 2015. p. 55-71.

BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Tradução: Isabel Pascoal. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2009.

CORNAGO, Óscar. ¿Hay alguna teoría que no implique una práctica? Relaciones entre conocimiento teórico y conocimiento práctico. In: Ensayos de teoria escénica sobre teatralidad, público y democracia. Madrid, Abada Editores, 2015. p. 99-130.

EDDY, M. Uma breve história das práticas somáticas e da dança: desenvolvimento histórico do campo da Educação Somática e suas relações com a dança. Repertório, [S. l.], v. 1, n. 31, p. 25-61, 2018. DOI: 10.9771/r.v1i31.28997. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/28997. Acesso em: 29 mar. 2024.

FELDENKRAIS, Moshe. Vida e movimento. Tradução: Celina Cavalcanti. São Paulo: Summus, 1988.

FERNANDES, Ciane. Somática como Pesquisa: Autonomias criativas em movimento como fonte de processos acadêmicos vivos. In: CUNHA, C. S.; PIZARRO, D.; VELLOZO, M. A. (Org.). Práticas Somáticas em Dança: Body-mind CenteringTM em criação, pesquisa e performance. Brasília: Editora IFB, 2019. p. 121-137.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

GERALDI, Silvia Maria. A prática da pesquisa e a pesquisa na prática. In: CUNHA, C. S.; PIZARRO, D.; VELLOZO, M. A. (Org.). Práticas Somáticas em Dança: Body-mind CenteringTM em criação, pesquisa e performance. Brasília: Editora IFB, 2019. p. 139-147.

GINOT, Isabelle (Dir.). Penser les somatiques avec Feldenkrais. Politiques e esthétiques d’une pratique corporelle. Paris: Éditions L’Entretemps, 2014.

HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentescos no Chthuluceno. Tradução: Ana Luiza Braga. São Paulo: n-1 edições, 2023.

HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, [S. l.], n. 5, p. 7–41, 1995. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1773. Acesso em: 29 mar. 2024.

HASEMAN, Brad. Manifesto pela Pesquisa Performativa. In: SEMINÁRIO DE PESQUISAS EM ANDAMENTO PPGAC/USP, 5., 2015, São Paulo. Resumos […]. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes, 2015. p. 41-53.

I ENCONTRO Artes da Cena & Prática como Pesquisa: experiências e reflexões. Coordenação geral de Ana Terra, Marisa Lambert e Silvia Geraldi. São Paulo: Grupo Prática como Pesquisa/IA e Pró-Reitoria de Extensão e Cultura (ProEC) - Unicamp, 2022. 1 vídeo (17 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=nKhH7GAadww. Acesso em: 29 mar. 2024.

JOHNSON, Don. Corpo. Tradução: Adauri Bastos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

LORENZINI, María José Contreras. La práctica como investigación: nuevas metodologías para la academia latinoamericana. Revista Poiésis, v. 14, n. 21-22, p. 71-86, 2013. DOI: 10.22409/poiesis.1421-22.71-86. Disponível em: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/24869. Acesso em: 29 mar. 2024.

NELSON, Robin. Practice as Research in the Arts: Principles, Protocols, Pedagogies, Resistances. London: Palgrave Macmillan, 2013.

NELSON, Robin. Practice as Research in the Arts (and Beyond): Principles, Processes, Contexts, Achievements. 2. ed. London: Palgrave Macmillan, 2022. DOI: 10.1007/978-3-030-90542-2.

PIZARRO, Diego; FERNANDES, Ciane; SCIALOM, Melina. Somática e Prática como Pesquisa em Dança. Revista Brasileira de Estudos em Dança, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 200–223, 2023. DOI: 10.58786/rbed.2022.v2.n2.55319. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/55319. Acesso em: 4 mar. 2024.

RAMOS, Luiz Fernando. Arte e ciência: abismo de rosas. São Paulo: ABRACE, 2012.

SCIALOM, Melina; FERNANDES, Ciane. Prática artística como pesquisa no Brasil: Algumas reflexões iniciais. Revista de Ciências Humanas, [S. l.], v. 2, n. 22, p. 1-23, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RCH/article/view/14230. Acesso em: 6 mar. 2024.

STENGERS, Isabelle. A proposição cosmopolítica. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, [S. l.], n. 69, p. 442-464, 2018. DOI: 10.11606/issn.2316-901X.v0i69p442-464. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/145663. Acesso em: 3 mar. 2024.

SUQUET, Annie. Cenas, O corpo dançante: um laboratório de percepção. In: COURTINE, Jean-Jacques (Org.). História do corpo: as mutações do olhar. Século XX. Petrópolis: Vozes, 2008. v. 3, p. 509-540.

Published

2024-10-31

How to Cite

Geraldi, S. M. (2024). Making-with Practice as Research: weaving collective experiences of knowledge production in the performing arts. Revista Aspas, 14(1), 52-69. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v14i1p52-69