Health education in the community with information and communication technologies: small scientist project

Autores/as

  • Samára dos Santos Sampaio
  • Larissa Guerra Nammur Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
  • Juan Yazlle Rocha Stuardo Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto. Hospital das Clínicas
  • Marisa Ramos Barbieri Universidade de São Paulo
  • Caique Jhones de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v17isupl.p21-36

Palabras clave:

Teenage Protagonism. Health Promotion. Virtual Learning Environments. Serious Games.

Resumen

This work aims to describe the development of a research about teenager protagonism at health promotion using Information and Communication Technologies (TICs). It is a qualitative and descriptive approach about activities developed in the Virtual Learning Environment (VLE) in weekly meetings. As a result, teenagers with the support of the counselors and the resources of Moodle Extension of USP developed questions on health promotion and disease prevention, the health before and after implantation of brazilian health system (SUS), the protagonism and participation of teenagers in health, specifying a serious games for Android platform. The work showed that the use of TICs as health education material can help teenagers to become multipliers of social transformation and health promoters at school, at home, and in other places.

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Biografía del autor/a

  • Samára dos Santos Sampaio
    enfermeira pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Mestrado em Ciências pelo Programa Saúde na Comunidade da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - área de concentração em Saúde Coletiva; subáreas Políticas, Planejamento e Gestão em Saúde com ênfase em formação profissional, Educação em Saúde.
  • Larissa Guerra Nammur, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
    mestrado em andamento na FMRP desde julho de 2016. Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2015). Apresenta pesquisas desenvolvidas na área de Fisioterapia Desportiva e Ortopédica e atualmente pesquisa a área de Fisioterapia Uroginecológica, estudando as disfunções do assoalho pélvico masculino.
  • Juan Yazlle Rocha Stuardo, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto. Hospital das Clínicas
    concluiu o Doutorado em Medicina (Medicina Preventiva) [Rib. Preto] pela Universidade de São Paulo em 1974. É docente colaborador do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto e Professor Titular da Universidade de São Paulo.
  • Marisa Ramos Barbieri, Universidade de São Paulo
    possui graduação em História Natural pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1965) e doutorado em Filosofia pela Universidade de São Paulo (1974). Atualmente é professor aposentado colaborador da Universidade de São Paulo.
  • Caique Jhones de Oliveira
    graduando em Bacharelado em Ciências Exatas e Tecnológicas e discente pesquisador no grupo GTERF pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB).

Publicado

2017-05-28

Número

Sección

Artigos

Cómo citar

Health education in the community with information and communication technologies: small scientist project. (2017). Revista De Cultura E Extensão USP, 17(supl.), 21-36. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v17isupl.p21-36