The machine for making genocides: memory and testimony in O Caso do Homem Errado
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2021.190071Keywords:
Memory, Testimony, Contemporary Brazilian documentary, Black genocide, O Caso do Homem ErradoAbstract
Based on the concepts of memory and testimony and in dialogue with authors Marcio Seligmann-Silva, Abdias do Nascimento, and Achille Mbembe regarding the ‘memory of evil’, the inscription of testimony in artistic languages, and the politics of death operated in contemporary western societies, we will critically analyze the documentary film O Caso do Homem Errado (The Wrong Man Case), by the director Camila de Moraes, realizing how the narrative is articulated and proposed in a sense of the fraying of the stylistic and representational form in the issue of the memory of the genocide against the Brazilian Black population. Furthermore, the study proposes to think the concepts of representation and memory from the ethics of art, exploring the links between memory, testimony, and artistic processes within the contemporary Brazilian documentary.
Downloads
References
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo: Ubu, 2020.
GAGNEBIN, J. M. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.
HAMBURGER, E. Políticas da representação: ficção e documentário em Ônibus 174. In:KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MÃE, Valter Hugo. A máquina de fazer espanhóis. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
MBEMBE, A. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: N-1, 2018.
MOURÃO, M. D.; LABAKI, A. (org.). O cinema do real. São Paulo: Cosac Naify, 2005. p. 196-215.
NASCIMENTO, A. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
NOTÍCIAS de uma guerra particular. Direção de Kátia Lund e João Moreira Salles. Rio de Janeiro: Vídeo Filmes, 1999. Online (57 min).
O CASO do homem errado. Direção de Camila de Moraes. Porto Alegre: Praça de Filmes, 2017. Online (70 min).
OLIVIER, L. L’invention du “devoir de mémoire”. Revue d’ Histoire, Paris, n. 69, p. 83-94, 2001.
ÔNIBUS 174. Direção de José Padilha. Rio de Janeiro: Zazen, 2002. Online (150 min).
SANTOS, J. C. S. Genocídio e invisibilidades: apontamentos socioculturais da população negra a partir da análise do documentário O caso do homem errado (2018). Doc On-line, n. 28, p. 64-77, 2020.
SELIGMANN-SILVA, M. História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. São Paulo: Unicamp, 2003.
SELIGMANN-SILVA, M. O local da diferença: ensaios sobre memória, arte, literatura e tradução. São Paulo: Editora 34, 2005.
SOUZA, E. P. O caso do homem errado – o cinema como instrumento de denúncias do genocídio da população negra. Avanca Cinema Journal, Avanca, n. 158, p. 531-536, 2020.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rafael Tassi Teixeira, Carlos Alberto Mendonça Filho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.