A educação midiática, diálogos e práticas possíveis com crianças no ambiente educacional da favela
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p63-77Keywords:
media education, kids, public school, favela, action researchAbstract
Based on the assumptions of our action-research methodology, this study shows experiences from the FavelAção project, which promoted media education in a public school in a favela of Rio de Janeiro with children between 9 and 12 years old. We describe students’ perceptions of the media from the different ways they relate to, use, consume, and understand the media, pointing out how this relationship is permeated by invisibilities, disputes for authority, and recognition of their intersubjective processes. Our results show that individuals are already media literate both in its critical and productive sense, but also claim for dialogic spaces which recognize them as subjects.
Downloads
References
BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
ESTEBAN, Maria Teresa. Educação popular: desafio à democratização da escola pública. Cad. Cedes, Campinas, vol. 27, n. 71, jan./abr. 2007, p. 9-17.
FANTIN, Mônica. Os cenários culturais e as multiliteracies na escola. Comunicação e Sociedade, v. 13, p. 69-85, 2008.
FIGARO, Roseli; GROHMANN, Rafael. A recepção serve para pensar: um “lugar” de embates. Palabra Clave, v. 20, n.1, p. 142-161, 2017.
FREIRE FILHO, João. Retratos midiáticos da nova geração e a regulação do prazer juvenil. In: BORELLI, Silvia; FREIRE FILHO, João (Orgs.). Culturas juvenis no século XXI. São Paulo: EDUC, 2008, p. 33-58.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
HAMILTON, Mary. Sustainable literacies and the ecology of lifelong learning, London, 2000.
HJARVARD, Stig. Da mediação à midiatização: a institucionalização das novas mídias. Parágrafo, v. 3, n. 2, p. 51-62, 2015.
KAPLUN, Mário. Processos educativos e canais de comunicação. Comunicação & Educação, n. 14, p.68-75, 1999.
LIVINGSTONE, Sônia. Media Literacy and the challenge of new information and communication Technologies. London: LSE Research Online, 2004.
MARTÍN, Alfonso; TYNER, Kathleen. Alfabetización mediática en contextos múltiples. Revista Comunicar, v.38, XIX, p. 10-12, 2012.
PERUZZO, Cicília. Comunicação comunitária e educação para a cidadania. Revista PCLA – Pensamento Comunicacional latino Americano, v.4,n.1, p.1-9, 2002.
PERUZZO, Cicília. Epistemologia e método da pesquisa-ação. Uma aproximação aos movimentos sociais e à comunicação. In: Anais XXV Encontro Anual da Compós (p. 01-22). Goiânia: Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2016.
SOARES, Ismar. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, v.19, p. 12 a 24, 2000.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.
TOMAZ, Renata. O que você vai ser antes de crescer: Youtubers, Infância e Celebridade. Tese, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. 232 f.
TOMAZ, Renata. Mídia, infância e socialização: perspectivas contemporâneas. Cadernos IHU ideias, n. 303, v. 18, p.4-28, 2020.
TOMÉ, Vitor; LOPES, Paula; REIS, Bruno; DIAS, Carlos. Exercício de cidadania ativa e participação através dos média: um projeto comunitário focado em crianças do Pré-escolar e 1º Ciclo. Comunicação e sociedade, v. 36, p. 101-120, 2019.
UNESCO, Y. Media and Information Literacy: Reinforcing Human Rights, Countering, Radicalization and Extremism. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Thaiane Moreira de Oliveira, Lumárya Souza de Sousa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.