A educação midiática, diálogos e práticas possíveis com crianças no ambiente educacional da favela

Authors

  • Thaiane Moreira de Oliveira Universidade Federal Fluminense
  • Lumárya Souza de Sousa Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p63-77

Keywords:

media education, kids, public school, favela, action research

Abstract

Based on the assumptions of our action-research methodology, this study shows experiences from the FavelAção project, which promoted media education in a public school in a favela of Rio de Janeiro with children between 9 and 12 years old. We describe students’ perceptions of the media from the different ways they relate to, use, consume, and understand the media, pointing out how this relationship is permeated by invisibilities, disputes for authority, and recognition of their intersubjective processes. Our results show that individuals are already media literate both in its critical and productive sense, but also claim for dialogic spaces which recognize them as subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Thaiane Moreira de Oliveira, Universidade Federal Fluminense

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (PPGCOM/UFF)

  • Lumárya Souza de Sousa, Universidade Federal Fluminense

    Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (PPGCOM/UFF). 

References

BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Edições Loyola, 2007.

ESTEBAN, Maria Teresa. Educação popular: desafio à democratização da escola pública. Cad. Cedes, Campinas, vol. 27, n. 71, jan./abr. 2007, p. 9-17.

FANTIN, Mônica. Os cenários culturais e as multiliteracies na escola. Comunicação e Sociedade, v. 13, p. 69-85, 2008.

FIGARO, Roseli; GROHMANN, Rafael. A recepção serve para pensar: um “lugar” de embates. Palabra Clave, v. 20, n.1, p. 142-161, 2017.

FREIRE FILHO, João. Retratos midiáticos da nova geração e a regulação do prazer juvenil. In: BORELLI, Silvia; FREIRE FILHO, João (Orgs.). Culturas juvenis no século XXI. São Paulo: EDUC, 2008, p. 33-58.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

HAMILTON, Mary. Sustainable literacies and the ecology of lifelong learning, London, 2000.

HJARVARD, Stig. Da mediação à midiatização: a institucionalização das novas mídias. Parágrafo, v. 3, n. 2, p. 51-62, 2015.

KAPLUN, Mário. Processos educativos e canais de comunicação. Comunicação & Educação, n. 14, p.68-75, 1999.

LIVINGSTONE, Sônia. Media Literacy and the challenge of new information and communication Technologies. London: LSE Research Online, 2004.

MARTÍN, Alfonso; TYNER, Kathleen. Alfabetización mediática en contextos múltiples. Revista Comunicar, v.38, XIX, p. 10-12, 2012.

PERUZZO, Cicília. Comunicação comunitária e educação para a cidadania. Revista PCLA – Pensamento Comunicacional latino Americano, v.4,n.1, p.1-9, 2002.

PERUZZO, Cicília. Epistemologia e método da pesquisa-ação. Uma aproximação aos movimentos sociais e à comunicação. In: Anais XXV Encontro Anual da Compós (p. 01-22). Goiânia: Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2016.

SOARES, Ismar. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, v.19, p. 12 a 24, 2000.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.

TOMAZ, Renata. O que você vai ser antes de crescer: Youtubers, Infância e Celebridade. Tese, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. 232 f.

TOMAZ, Renata. Mídia, infância e socialização: perspectivas contemporâneas. Cadernos IHU ideias, n. 303, v. 18, p.4-28, 2020.

TOMÉ, Vitor; LOPES, Paula; REIS, Bruno; DIAS, Carlos. Exercício de cidadania ativa e participação através dos média: um projeto comunitário focado em crianças do Pré-escolar e 1º Ciclo. Comunicação e sociedade, v. 36, p. 101-120, 2019.

UNESCO, Y. Media and Information Literacy: Reinforcing Human Rights, Countering, Radicalization and Extremism. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2016.

Published

2022-11-28

How to Cite

Oliveira, T. M. de, & Sousa, L. S. de. (2022). A educação midiática, diálogos e práticas possíveis com crianças no ambiente educacional da favela. Comunicação & Educação, 27(2), 63-77. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p63-77