Diálogo em Paulo Freire nas interfaces com a comunicação popular e comunitária e a pesquisa participante

Authors

  • Cicilia Maria Khroling Peruzzo Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Universidade do Espírito Santo e Universidade Federal da Bahia
  • Ingrid Gomes Bassi Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Carlos Humberto Ferreira Silva Junior Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p33-48

Keywords:

dialogue, Paulo Freire, communication and education, popular and community communication, social movements

Abstract

The article aims to discuss the dialogue in Freire as the basis of the communication process and, in interaction with other authors, relate it to the interrelations between Communication and Education, especially in Popular and Community Communication in the context of social movements and participatory research. The study is based on bibliographical research. It is possible to conclude that the relationship between Communication and Education facilitates the constitution of dialogue, both in formal education environments and in the context of popular Brazilian social movements which have, since the late 1970s, practiced dialogue through the collective construction of their forms of organization and mobilization as well as in the formulation of strategies and tactics in the context of the struggles of denouncing oppression and claiming rights. Dialogue is a transcendental issue and inseparable from educational practices. Dialogue can be understood as action-reflection that values ​​the participation of subjects – as subjects – in the construction of knowledge.

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Author Biographies

  • Cicilia Maria Khroling Peruzzo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Universidade do Espírito Santo e Universidade Federal da Bahia

    Possui graduação em Comunicação Social pela Faculdade de Comunicação Social Anhembi, mestrado em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo, doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo e pós-doutorado pela Universidad Nacional Autónoma de México. Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Metodista de São Paulo. Pesquisadora da área da Comunicação nas linhas popular, comunitária, alternativa e mídia local, além de Relações Públicas, na perspectiva crítica e dos movimentos sociais. Foi coordenadora do Grupo de Trabalho Comunicação e Culturas Populares da Intercom, do Grupo de Trabalho Comunicación Popular, Comunitária y Ciudadanía da Asociación Latinoameriana de Investigadores de la Comunicacíón (ALAIC) e do GT Comunicação e Cidadania da Associação Brasileira de Programas de Pós-Graduação em Comunicação (Compós). Coordena o Núcleo de Estudos de Comunicação Comunitária e Local (COMUNI) e o Grupo de Pesquisa Comunicação, Responsabilidade Social e Cidadania (Abrapcorp). Pesquisadora PQ 1C. Membro de Comitê de Assessoramento de Artes, Ciências da Informação e Comunicação (AC) do CNPq (2016-2018).

  • Ingrid Gomes Bassi, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

    Doutora em Comunicação pela Universidade Metodista de São Paulo, professora da UNIFESSPA e da  PPGE/UFT

  • Carlos Humberto Ferreira Silva Junior, Universidade Estadual Paulista

    Doutorando da Universidade Estadual Paulista - Unesp-Bauru

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Published

2022-11-28

How to Cite

Peruzzo, C. M. K., Bassi, I. G. ., & Silva Junior, C. H. F. . (2022). Diálogo em Paulo Freire nas interfaces com a comunicação popular e comunitária e a pesquisa participante. Comunicação & Educação, 27(2), 33-48. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p33-48