University outreach during the pandemic: digital technologies to teach energy efficiency and climate protection
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349264343porKeywords:
Remote education, Pandemic, Covid-19, University outreach, Energy efficiency, Climate protectionAbstract
This research aimed to evaluate the implementation of a university outreach initiative involving digital technologies toward elementary and middle-school students’ awareness of the rational use of energy and climate protection conducted during the Covid-19 pandemic. Therefore, we developed a short course, taught remotely, with twenty students from ten to thirteen years old enrolled in schools from the state system of Santa Catarina in the city of Araranguá. For this course, we developed didactic materials about the following themes: a) energy sources and emissions, b) transport energy and emissions, and c) energy efficiency and climate protection. From the data collected, we could see that the approach to energy efficiency and climate protection themes can contribute to developing perceptions about reducing environmental impacts. We have also identified the importance of contextually approaching these themes, as proposed by the course, to facilitate students’ learning and their transmission of necessary knowledge to their families regarding each person’s role in environmental protection. Hence, we can conclude that university outreach is an opportunity to approximate schools from the academy in building methodologies that lead to the teaching and learning of different topics and, perhaps, the adoption of new habits, mainly in the case of environmental education. Furthermore, we concluded that digital technologies are powerful tools for implementing outreach initiatives in pandemic contexts.
Downloads
References
ARAÚJO, Alcione Lino; FAHD, Plinio Gonçalves. Perspectivas para o retorno das aulas presenciais. In: PAIVA JÚNIOR, Francisco Pessoa (org.). Ensino remoto em debate. Belém: RFB, 2020. p. 28-43.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituiçao.htm Acesso em: 16 set. 2021.
» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituiçao.htm
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 16 set. 2021.
» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
BRASIL. Governo Federal. Comitê Interministerial sobre mudança de clima. Decreto nº 6.263 de 21 de novembro de 2007. Dezembro de 2008. Plano Nacional sobre Mudanças do Clima (PNMC). ia, DF: Governo Federal, 2008. Versão para consulta pública, setembro, 2008. Disponível em: https://antigo.mma.gov.br/estruturas/smcq_climaticas/_arquivos/plano_nacional_mudanca_clima.pdf Acesso em: 15 out. 2021.
» https://antigo.mma.gov.br/estruturas/smcq_climaticas/_arquivos/plano_nacional_mudanca_clima.pdf
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 10 nov. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Parecer CNE/CP Nº: 5/2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1º jun. 2020b. Reorganização do calendário escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da pandemia da Covid-19. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_PAR_CNECPN52020.pdf Acesso em: 19 jun. 2021.
» https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_PAR_CNECPN52020.pdf
BRASIL. Ministério de Minas e Energia. Plano Nacional de Eficiência Energética (PNEf). Brasília, DF, 2011. Disponível em: https://www.lse.ac.uk/GranthamInstitute/wp-content/uploads/laws/1812.pdf Acesso em: 15 out. 2021.
» https://www.lse.ac.uk/GranthamInstitute/wp-content/uploads/laws/1812.pdf
BRASIL. Ministério de Minas e Energia. Empresa de Pesquisa Energética. Considerações sobre o comportamento do consumidor: documento de apoio ao PNE 2050. Brasília, DF: MME/EPE, 2018. Disponível em: https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/PublicacoesArquivos/publicacao-227/topico-457/Comportamento%20do%20Consumidor.pdf Acesso em: 14 set. 2021.
BRASIL. Ministério de Minas e Energia. Empresa de Pesquisa Energética. Nota técnica DEA 05/13: Termo de Referência (TDR) para elaboração do PNE 2050. Rio de Janeiro: MME/EPE, 2013. Disponível em: https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/PublicacoesArquivos/publicacao-227/topico-200/PNE%202050%20-%20Termo%20de%20Refer%C3%AAncia%20(TDR).pdf Acesso em: 10 nov. 2021.
BRASIL. Ministério de Minas e Energia. Empresa de Pesquisa Energética. Plano Nacional de Energia 2030. Brasília, DF: MME/EPE, 2007. Disponível em: https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/PublicacoesArquivos/publicacao-165/topico-173/PNE%202030%20-%20Proje%C3%A7%C3%B5es.pdf Acesso em: 16 set. 2021.
BRASIL. Ministério de Minas e Energia. Empresa de Pesquisa Energética. PNE 2050 Plano Nacional de Energia. Brasília, DF: MME/EPE, 2020a. Disponível em: https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/PublicacoesArquivos/publicacao-227/topico-563/Relatorio%20Final%20do%20PNE%202050.pdf Acesso em: 14 set. 2021.
CAMARGO, Zuleica. Voz, fala e conectividade na sociedade atual. In: LIBERALI, Fernanda Coelho et al. (org.). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. Campinas: Pontes, 2020. p. 99-108. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Fernanda-Liberali-2/publication/342611734_Educacao_em_tempos_de_pandemia_brincando_com_um_mundo_possivel/links/5efcf47d299bf18816f69b09/Educacao-em-tempos-de-pandemia-brincando-com-um-mundo-possivel.pdf Acesso em: 04 out. 2021.
CHARCZUK, Simone Bica. Sustentar a transferência no ensino remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p. 01-20. 2020. https://doi.org/10.1590/2175-6236109145
» https://doi.org/10.1590/2175-6236109145
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Metodologia do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 1994.
FRAGA, Lais Silveira. Transferência de conhecimento e suas armadilhas na extensão universitária brasileira. Avaliação, Campinas, v. 22, n. 2, p. 403-419, 2017. https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000200008
» https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000200008
HISCOTT, John et al. The global impact of the coronavirus pandemic. Cytokine Growth Factor Reviews, Rome, v. 53, p. 1-9. jun. 2020. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7254014/ Acesso em: 30 jun. 2021.
» https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7254014/
LEITE, Nahara Moraes; LIMA, Elidiene Gomes Oliveira; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes. Os professores e o uso das tecnologias digitais nas aulas remotas emergenciais, no contexto da pandemia de Covid-19 em Pernambuco. Em Teia, Recife, v. 11, n. 2, p. 1-5, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/248154 Acesso em: 30 jun. 2021.
» https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/248154
LIVARI, Netta; SHARMA, Sumta; VENTÄ-OLKKONEN, Leena. Digital transformation of everyday life – how Covid-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care. International Journal of Information Management, Finland, v. 55, p. 102-183, 2020.
LOPES, Priscila Malaquias Alves; MELO, Maria Fátima Aranha de Queiroz. O uso das tecnologias digitais em educação: seguindo um fenômeno em construção. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 38, p. 49-61, jun. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752014000100005&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 29 jun. 2021.
» http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752014000100005&lng=pt&nrm=iso
MELO, Juliana Almeida Coelho de et al. Extensão universitária na pandemia de Covid-19: projeto radiologia na comunidade, o uso da rede social e ambiente virtual de aprendizagem. Saberes Plurais, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 49-60, ago./dez. 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/saberesplurais/article/view/108759 Acesso em: 19 jun. 2021.
» https://seer.ufrgs.br/saberesplurais/article/view/108759
MOIMAZ, Suzely Adas Saliba et al. Extensão universitária na ótica de acadêmicos: o agente fomentador das Diretrizes Curriculares Nacionais. Revista Abeno, Brasília, DF, v. 15, n. 4, p. 45-54, 2015. Disponível em: http://revodonto.bvsalud.org/pdf/abeno/v15n4/a07v15n4.pdf Acesso em: 19 jun. 2021.
» http://revodonto.bvsalud.org/pdf/abeno/v15n4/a07v15n4.pdf
MOREIRA, José Antônio; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, Goiânia, v. 20, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438 Acesso em: 19 jun. 2021.
» https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438
PAVÃO, Ana Cláudia Oliveira; ROCHA, Karla Marques; BERNARDI, Giliane. Tecnologias educacionais em rede: produtos e práticas inovadoras. Santa Maria: Facos/UFSM, 2019.
QAZI, Atika et al. Conventional to online education during Covid-19 pandemic: do develop and underdeveloped nations cope alike. Children and Youth Services Review, Sydnei, v. 119, 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740920320053 Acesso em: 11 nov. 2021.
» https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740920320053
SANTA CATARINA. Governo do Estado. Decreto nº 509, de 17 de março de 2020. Dá continuidade à adoção progressiva de medidas de prevenção e combate ao contágio pelo coronavírus (Covid-19) nos órgãos e nas entidades da administração pública estadual direta e indireta e estabelece outras providências. Florianópolis: Governo do Estado, 2020a. Disponível em: https://leisestaduais.com.br/sc/decreto-n-509-2020-santa-catarina-da-continuidade-a-adocao-progressiva-de-medidas-de-prevencao-e-combate-ao-contagio-pelo-coronavirus-covid-19-nos-orgaos-e-nas-entidades-da-administracao-publica-estadual-direta-e-indireta-e-estabelece-outras-providencias Acesso em: 19 jun. 2021.
SANTA CATARINA. Governo de Santa Catarina. Secretaria de Estado da Educação. Programas e projetos. Florianópolis: Governo do Estado, 2020b. Disponível em: https://www.sed.sc.gov.br/programas-e-projetos/16985-google-for-education Acesso em: 19 jun. 2021.
» https://www.sed.sc.gov.br/programas-e-projetos/16985-google-for-education
SANTA CATARINA. Governo do Estado. Secretaria de Estado da Educação. Proposta curricular de Santa Catarina, formação integral na educação básica. Florianópolis: Governo do Estado, 2014.
SANTANA, Camila Lima Santana; SALES, Kathia Marise Borges. Aula em casa: educação, tecnologias tigitais e pandemia Covid-19. Educação, Aracaju, v. 10 n. 1, p. 76-92, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9181 Acesso em: 19 jun. 2021.
» https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9181
SANTOS, João Henrique de Sousa; ROCHA, Bianca Ferreira; PASSAGLIO, Kátia Tomagnini. Extensão universitária e a formação no ensino superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Chapecó, v. 7, n. 1, p. 23.28, 2016.
SANTOS JUNIOR, Verissimo Barros; MONTEIRO, Jean Carlos Silva. Educação e Covid-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar, Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-15, jan./dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8583 Acesso em: 10 nov. 2021.
» https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8583
SILVA, Ana Lúcia de Brito et al. Importância da extensão universitária na formação profissional: Projeto Canudos. Revista de Enfermagen, Recife, v. 13, p. 1-8, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/242189 Acesso em: 10 nov.2021.
» https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/242189
SOUZA, Ruana Tomaz de. Eficiência energética e proteção climática: metodologia de ensino para educação básica como instrumento de apoio para implementação de políticas públicas. 2021. 98 f. Dissertação (Mestrado em Energia e Sustentabilidade) – Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, 2021. Disponível em: https://tede.ufsc.br/teses/PGES0027-D.pdf Acesso em: 08 jun. 2021.
» https://tede.ufsc.br/teses/PGES0027-D.pdf
STEFANIAK, Jill. Policy and contextual considerations for enabling learning support roles in digital environments. Educational technology research and development. Chestnut Hill, 2021. p. 2021-2025. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11423-020-09853-7
» https://doi.org/10.1007/s11423-020-09853-7
» https://doi.org/10.1007/s11423-020-09853-7
VALLE, Paulo Dalle; MARCOM, Jacinta Lucia Rizzi. Desafios da prática pedagógica e as competências para ensinar em tempos de pandemia. In: PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jerneton Arlan; MAYER, Leandro (org.). Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração. 2020. p. 139-153.
VIDO, Náyra Rafaéla; DEGASPERI, Thais Cristiane; NARDY, Mariana. Energia que gera ou destrói a vida? In: BONOTTO, Dalva Maria Bianchini; CARVALHO, Maria Bernadete Sarti da Silva (org.). Educação ambiental e valores na escola: buscando espaços, investindo em novos tempos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016. p. 45-68.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.