Quality of education and performance of public schools in Minas Gerais at the Mathematical Olympiad

Authors

  • Andréa Cristina de Almeida Universidade Federal de Viçosa
  • Antônio Carlos Brunozi Júnior Universidade Federal de Viçosa
  • Igor Santos Tupy Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450262400

Keywords:

Public schools, Quality of education, OBMEP

Abstract

This study aims to analyze the relationship between the quality of education - physical school infrastructure, pedagogical school structure, teachers, students, and educational policies - in public schools in the state of Minas Gerais as well as their performance in the OBMEP (Brazilian Mathematics Olympiad for Public Schools). This investigation stands out for its use of a quantitative approach by demonstrating that OBMEP is relational, based on the social quality of education, and adopts the perspective of uneven success of public schools in education-related policies. In existing literature, OBMEP has predominantly been discussed from a pedagogical viewpoint or taking the content of tests in consideration rather than as an action to be influenced within schools. With a sample of 420 public schools in the MG06 region of OBMEP, a Poisson regression model was applied to associate variables representing the social quality of education – including both in-school and extracurricular factors - with a performance in OBMEP, specifically the number of medals obtained by the schools. It was observed that to achieve satisfactory performance, to succeed in OBMEP and obtain awards, public schools need to have appropriate infrastructure, teaching conditions, students in favorable access and retention situations in regular education, as well as ongoing official intervention by developing public education policies. These results indicate greater commitment is required from political and social spheres in order to improve the quality of basic public education in Brazil and increase awareness of the OBMEP potential as a public policy intended for social inclusion rather than just for achieving results and awards.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRUCIO, Fernando Luiz; FRANZESE, Cibele. Federalismo e políticas públicas: o impacto das relações intergovernamentais no Brasil. Tópicos de Economia Paulista Para Gestores Públicos, Brasília, DF, v. 1, n. 1, p. 13-31, 2007.

ALBERNAZ, Ângela; FERREIRA, Francisco de Hollanda Guimarães; FRANCO, Creso. Qualidade e equidade no ensino fundamental brasileiro. Pesquisa e Planejamento Econômico, Brasília, DF, v. 32, n. 3, p. 453-476, 2002.

ALVES, Thiago; PINTO, José Marcelino de Rezende. Remuneração e características do trabalho docente no Brasil: um aporte. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 143, p. 606-693, 2011.

APPLE, Michael; TEITELBAUM, Kenneth. Está o professorado perdendo o controle de suas qualificações e do currículo? Teoria & Educação, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 62-73, 1991.

BASTOS, Rosaria Cal et al. National school food program in the context of federalism: Under the gaze of the educational manager. Education Policy Analysis Archives, Tempe, v. 27, n. 11, p. 1-20, 2019.

BERNARDO, Joyce Santana; ALMEIDA, Fernanda Maria de. Gastos públicos e potencial da qualidade da educação em Minas Gerais: uma análise de 2006 a 2010. Administração Pública e Gestão Social, Viçosa, v. 11, n. 3, 2019.

BERNARDO, Joyce Santana et al. A influência dos recursos aplicados na educação dos níveis fundamental e médio nos municípios da Zona da Mata, mesorregião mineira. In: CONGRESSO NACIONAL DE ADMINISTRAÇÃO E CONTABILIDADE - AdCont, 6., 2015, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UFRJ, 2015. p. 1-15.

BEZERRA, Riane Leitão; SOUSA, Francisco Jucivânio Félix de; MEDEIROS, Jarles Lopes de. A OBMEP como ferramenta metodológica. Revista Signos, Lajeado, v. 41, n. 2, p. 100-116, 2020.

BIASI, Simoni Vilant de. O professor e qualidade de ensino: uma análise a partir dos resultados do SAEB na escola pública do Paraná. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 3, n. 6, p. 33-41, 2009.

BIONDI, Roberta Loboda; VASCONCELLOS, Lígia; MENEZES-FILHO, Naércio Aquino. Avaliando o impacto da Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP) no desempenho de matemática nas avaliações educacionais. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ECONOMETRIA, 31., 2009, Foz do Iguaçu. Anais [...]. Foz do Iguaçu: FGV, 2009. p. 20-38.

CAMERON, Adrian Colin; TRIVEDI, Pravin. Microeconometrics using stata. Texas: College Station: Stata Press, 2010.

DELUCIA, Juliana et al. Olimpíada científica como influência formativa no ensino básico. Revista Ciências & Ideias, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 177-196, 2017.

DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira. A qualidade da educação: Perspectivas e desafios. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 201-215, 2009.

DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira; SANTOS, Catarina de Almeida. A qualidade da educação: conceitos e definições. Textos para Discussão, Brasília, DF, v. 24, n. 22, 2007.

DUARTE, Bruno Gonçalves Barbosa et al. Talentos escondidos: os beneficiários do Bolsa Família medalhistas das Olimpíadas de Matemática. In: SOUSA, Gustavo André Bacellar Tavares (ed.). Cadernos de estudos de desenvolvimento social em debate. v. 30. Brasília, DF: Ministério do Desenvolvimento Social: Secretaria de Avaliação e Gestão da Informação, 2018. p. 24-33.

GADOTTI, Moacir. Qualidade na educação: uma nova abordagem. v. 5. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2010.

GATTI, Bernardete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília, DF: Unesco, 2009.

HANUSHEK, Eric Alan; RIVKIN, Steven Gregory. Teacher quality. In: HANUSHEK, Eric Alan; RIVKIN, Steven Gregory. Handbook of the economics of education. Qualidade da educação e desempenho de escolas públicas de Minas Gerais nas Olimpíadas de Matemática. v. 2. Netherlands: Elsevier, 2006. p. 1051-1078

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Dados: 2020. Brasília, DF: INEP, 2020. Disponível em: http://www.inep.gov.br/ Acesso em: 10 jan. 2021. » http://www.inep.gov.br/

JUNG, Jae Yup; LEE, Jihyun. After the International Mathematical Olympiad: the educational/career decisions and the development of mathematical talent of former Australian Olympians. Gifted Child Quarterly, Thousand Oaks, v. 65, n. 3, p. 235-261, 2021.

KELDIBEKOVA, Aida; BAISALOV, Joomart. Effectiveness of the system of preparation for mathematical olympiads in the schools of Kyrgyzstan. Espacios, Caracas, v. 40, n. 29, p. 1-17, 2019.

LACRUZ, Adonai José; AMÉRICO, Bruno Luiz; CARNIEL, Fagner. Quality indicators in education: discriminant analysis of the performances in Prova Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, n. 1, p. 1-26, 2019.

MOREIRA, Diana. Recognizing performance: how awards affect winners’ and peers’ performance in Brazil. [S. l.: s. n.]: 2017. (Job market paper). Disponível em: http://www.obmep.org.br/docs/Moreira_JMP.pdf Acesso em: 24 mar. 2022. » http://www.obmep.org.br/docs/Moreira_JMP.pdf

OBMEP. Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas. Sobre a OBMEP. [S. l.: s. n.]: 2021. Disponível em: http://www.obmep.org.br Acesso em: 23 fev. 2021. » http://www.obmep.org.br

OLIVEIRA, Ângela Maria; LUDWIG, Lucimeri; FINCO, Mateus David. Proposta pedagógica do uso das TICs como recurso interdisciplinar. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION, 22., 2011, Aracaju. Anais […]. Aracaju: SBIE, 2011. p. 1334-1341.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Das políticas de governo à política de estado: reflexões sobre a atual agenda educacional brasileira. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n. 115, p. 323-337, 2011.

OLIVEIRA, Jaqueline Maria de. Custo-efetividade de políticas de redução do tamanho da classe e ampliação da jornada escolar: uma aplicação de estimadores de matching. 2008. Dissertação (Mestrado em Economia) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

OLIVEIRA, João Ferreira; SANTOS, Catarina de Almeida. A qualidade da educação: conceitos e definições. Brasília, DF: INEP, 2007.

PERRY, Laura. Characteristics of equitable systems of education: a cross-national analysis. European Education, London, v. 41, n. 1, p. 79-100, 2009.

PINHEIRO, Tárcius Alievi. Soluções não clássicas para problemas da OBMEP. 2013. 48 f. Dissertação d(Mestrado em Matemática) –Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.

PONTE, João Pedro da. Tecnologias de Informação e Comunicação na formação de professores: que desafios? Revista Iberoamericana de Educación, Lisboa, v. 24, n. 1, p. 63-90, 2000.

SANTOS, Jorge Helder Pereira dos. Modelos para dados de contagem com excesso de zeros. 2013. 122 f. Dissertação (Mestrado em Estatística) – Universidade do Minho, Braga, 2013.

SHERMAN, Joel; POIRIER, Jeffrey. Educational equity and public policy: comparing results from 16 countries. [S. l.: s. n.]: 2007. Disponível em: https://www.air.org Acesso em: 03 abr. 2020. » https://www.air.org

SILVA, Maria Abadia da. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 216-226, 2009.

SILVA, Simone Gonçalves et al. Políticas educacionais: aproximações entre ensino médio, EJA e educação profissional. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 1, p. 278-293, 2017.

SIMIELLI, Lara Elena Ramos. Equidade educacional do Brasil: análise das oportunidades educacionais em 2001 e 2011. Rio de Janeiro: FGV, 2015.

SOARES, Camila Maria Machado; LEO, Elisabette. Impacto da Olimpíada Brasileira de Escolas Públicas (OBMEP) no desempenho em matemática na Prova Brasil, ENEM e PISA. [S. l.: s. n.]: 2014. Disponível em: https://docplayer.com.br/amp/17935319-Impacto-da-olimpiada-brasileira-de-escolas-publicas-obmep-no-desempenho-em-matematica-na-prova-brasil-enem-e-pisa.html Acesso em: 24 mar. 2022. » https://docplayer.com.br/amp/17935319-Impacto-da-olimpiada-brasileira-de-escolas-publicas-obmep-no-desempenho-em-matematica-na-prova-brasil-enem-e-pisa.html

SOUSA, Daniel Marques de; PAIVA JÚNIOR, Francisco Pessoa. Maranhão na OBMEP: uma análise do desempenho dos municípios. Pesquisa em Foco, São Luís, v. 25, n. 1, p. 102-120, 2020.

TADANO, Yara de Souza; UGAYA, Cássia Maria Lie; FRANCO, Admilson Teixeira. Método de regressão de Poisson: metodologia para avaliação do impacto da poluição atmosférica na saúde populacional. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 241-255, 2009.

TEDESCO, Anderson Luiz; REBELATTO, Durlei Maria Bernardon. Qualidade social da educação: um debate em aberto. Perspectivas em Políticas Públicas, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, p. 173-197, 2015.

TODESCHINI, Isabel Lovison. Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP): uma visão sobre avaliação na perspectiva da resolução de problemas. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática). 2012. 53 f. – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

TOHIR, Mohammad et al. Students’ creative thinking skills in solving mathematics olympiad problems based on problem-solving Polya and Krulik-Rudnick Model. Advanced Science Letters, Valencia, v. 24, n. 11, p. 8361-8364, 2018.

TRAINOTTI, Andressa; GAYESKI, Rose Grochot; NUNES, Luciana Neves. O conteúdo de estatística nas provas da Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP). Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 193-209, 2018.

WERLE, Flávia Obino Corrêa; SCHEFFER, Lisandra Scheneider; MOREIRA, Marilan de Carvalho. Avaliação e qualidade social da educação. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 14, n. 2, p. 19-37, 2018

WILLMS, James Douglas et al. Assessing educational equality and equity with large-scale assessment data: Brazil as a case study (IDB-TN-389). [S. l.: s. n.]: 2012. Disponível em: http://www.iadb.org Acesso em: 12 maio 2021. » http://www.iadb.org

Published

2024-02-21

How to Cite

Quality of education and performance of public schools in Minas Gerais at the Mathematical Olympiad. (2024). Educação E Pesquisa, 50, e262400. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450262400