Literacy practices beyond the polarization of methods: reflections on lived experiences

Authors

  • Daiane Di Giorgio da Silva Universidade de São Paulo
  • Kellen Jacobsen Follador Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202551283906por

Keywords:

Literacy, Social literacy, Literacy methods

Abstract

Throughout the history of literacy education in Brazil, various methods have been used, ranging from synthetic approaches to constructivist perspectives. This study is a case study that investigates the pedagogical practices of a first-grade teacher in elementary education. The article seeks to understand whether adopting different methodological approaches in the literacy process offers educational benefits. It highlights the importance of literacy as a meaningful social practice and advocates for incorporating metacognitive strategies during literacy instruction. The objective is to determine whether blending different literacy methods enhances teaching and learning outcomes. The interventions were adapted based on the initial diagnostic assessment, aiming to integrate diverse practices that emphasize literacy from a broader perspective. Following Magda Soares’ framework, the study observed significant progress after systematic interventions and periodic feedback, underscoring the importance of expanding exposure to written culture and strengthening literacy development from a social literacy perspective. The study concludes that combining methodologies can be beneficial, as each method may effectively address different learning needs. However, it is crucial to implement interventions tailored to the individual learning processes of each student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, Américo; AGUIAR. Danilo. Consciência fonológica na alfabetização e no letramento infantil: ensino de rimas, aliterações, sílabas e fonemas para fortalecer o aprendizado das crianças. Recife: Escribo, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.

COLELLO, Silvia de Mattos Gasparian. Alfabetização em questão. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.

FERNANDES, Maria. Os segredos da alfabetização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FERREIRO, Emília. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 2011.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, Moacir. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. 15. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GROSSI, Éster Pillar. Didática do nível silábico. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Pairus, 2000.

MORAIS, Artur Gomes de. Consciência fonológica na educação infantil e no ciclo de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

MORAIS, Artur Gomes de. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

MORAIS, Juliana Marcondes de. Neurociência cognitiva e ensino híbrido: investigando o modelo por rotações no ensino de matemática. 2019. 120 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Escola de Engenharia de Lorena, Universidade de São Paulo, Lorena, 2019. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/97/97138/tde-28112019-172035/es.php Acesso em: 10 ago. 2023.

» https://teses.usp.br/teses/disponiveis/97/97138/tde-28112019-172035/es.php

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. História dos métodos de alfabetização no Brasil. São Paulo: Unesp Digital, 2019.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2017.

SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

TEBEROSKY, Ana. Aprendendo a escrever. São Paulo: Ática, 1994.

TEBEROSKY, Ana; COLOMER, Teresa. Aprender a ler e a escrever: uma proposta construtivista. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2025-05-26

Issue

Section

THEME SECTION - Alphabetization and Literacy: contributions by Magda Soares

How to Cite

Literacy practices beyond the polarization of methods: reflections on lived experiences. (2025). Educação E Pesquisa, 51(00), e293906. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202551283906por