INTERMIDIALITY IN SCIENCE FICTION: A STUDY ON THE ALIEN SERIES AND ITS FORMS OF TRANSPOSITION BETWEEN CINEMA, ROMANCE AND VÍDEO GAME
Keywords:
Alien, intermediality, literature, cinema, video gameAbstract
This work aims to analyze three narratives from the Alien franchise: the book Alien, originally published in 1979, by Alan Dean Foster; the film Alien – The Eighth Passenger (1979) and the videogame Alien: Isolation (2007). The analysis will be based on the concepts of intermediality and transmediality, in order to study the influences of one form of narrative on others. The central proposal uses as theoretical framework the texts of Irina Rajewsky (2005) and Claus Clüver (2011), about the concepts of intermediality. For the study of the Alien franchise, the text by Karin Littau (2011) is used, who proposes the Alien franchise as a multi-media and adaptive product, both as a narrative and as a cultural asset. Finally, the text by Jonathan Mack (2016) is used on the dialogue between cinema and videogames, and on how one medium has borrowed concepts from the other to adapt to new materialities. Based on these proposals, the work seeks to highlight characteristics that demonstrate the evolution of the franchise as a plurimedia product, by comparatively studying the texts, listing moments in which it is possible to perceive both a reference of one media in relation to the other, as a technical evolution that allows new ways to present the core elements of the Alien franchise to new audiences.
References
ALIEN - o oitavo passageiro. Direção: Ridley Scott. Produção: Gordon Carroll, David Giler, Walter Hill, Ivor Powell. Reino Unido/ Estados Unidos: Fox – Amz, 1979. 1 DVD (116 min).
ALIEN: ISOLATION. Desenvolvedora: Creative Assembly. Publicado por: SEGA. 2014. 1 Jogo eletrônico.
CLÜVER, C. Intermidialidade. Pós, v. 1, n. 2, p. 8-23, nov. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15413.
FOSTERS, Alan Dean. Alien. Trad. Henrique Guerra. São Paulo, Editora Aleph. 2015.
LITTAU, Karin. Media, mythology and morphogenesis: Aliens. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies 17(1) 19–36, 2011. Acesso em mai. 2021, disponível em: https://journals-sagepub-com.ez78.periodicos.capes.gov.br /doi/10.1177/1354856510383360
MACK, Jonathan. Evoking interactivity: Film and Videogame Intermediality Since the 1980s. Adaptation, Volume 9, Issue 1, March 2016, Pages 98–112, acesso em mai.2021, disponível em: https://doi-org.ez78.periodicos.capes.gov.br/10.1093/adaptation/apv031
P.B HORROR GAMING.Alien Isolation | Full Game Longplay Walkthrough No Commentary [PC Visually Enhanced]. 2018. (8h43m34s). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=nYiOFGqJD_8&ab_channel=P.B.HorrorGaming>. Acesso em: 07 mai. 2021.
RAJEWSKY, Irina O. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités :histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques / Intermediality: History and Theory of the Arts, Literature and Technologies, n. 6, p. 43-64, 2005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7202/1005505ar
ROBERTS, Adam. A verdadeira história da ficção científica: do preconceito à conquista das massas. Trad. Mário Molina. São Paulo, Seoman, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rhuan Felipe Scomacao da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).