Methodological essay for the gastronomy enterprising market prospecting

Authors

  • Regina Ferraz Perussi Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial
  • Reinaldo Miranda de Sá Teles Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v21i2p341-356

Keywords:

market prospecting, strategic planning, enterprising, gastronomy, tourist destinations.

Abstract

This paper broaches the main steps that approaches the market prospecting for the gastronomy stores opening inserted on the context of tourist destinations. This survey process was shared in four parts: Company (products and services); Markets (demanding or tagging costumer); Financial Sector and Communication Strategies. The guide for the new store creation had the established Strategic Plannig criteria as a basis, sustained in objectives, goals and company mission. The related issues were contemplated in a practice related to the Four P's Theory (Product, Price, Place and Promotion), involving the composing aspects that constitutes one food and liquor company evolutive process. The reflections were indicative of the importance of establishing stages and parameters in the idealization process, not only for the implanting, but also to the management of enterprises in the gastronomy area.

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Author Biographies

  • Regina Ferraz Perussi, Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial
    Mestre e Bacharel em Turismo pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo; Docente no campus SENAC São Paulo nos Cursos de Bacharelado em Turismo, Tecnologia em Turismo e Tecnologia em Gastronomia. No mercado de Turismo atua como consultora de Viagens autônoma. Pesquisadora do grupo de pesquisa “Análise Mercadológica das agencias de viagens e operadoras de Turismo”.
  • Reinaldo Miranda de Sá Teles, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Doutor em Ciências da Comunicação e Mestre em Lazer e Turismo pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo; Bacharel em Geografia pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo; licenciado em Geografia pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Docente do Curso de Graduação em Turismo, da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.

Published

2010-08-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

PERUSSI, Regina Ferraz; TELES, Reinaldo Miranda de Sá. Methodological essay for the gastronomy enterprising market prospecting. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 21, n. 2, p. 341–356, 2010. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v21i2p341-356. Disponível em: https://revistas.usp.br/rta/article/view/14220.. Acesso em: 12 jul. 2024.